Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik als fietser hier verplicht gebruik om te maken van de fietsstrook in deze situatie?

Is het toegestaan om bij de auto's op te gaan om sneller over te kunnen steken aangezien auto's eerder groen hebben. Ik heb even gegoogled als er niet bij staat verplicht fietspad of verboden voor fietsers of voetgangersgebied of auto(snel)weg is de rijbaan toegestaan. Maar word het fietspad wel ten strengste geadviseerd Klopt dit?

Picture for question
KleinDuimpje
2 uur geleden
Kun je misschien zeggen waar dit is?
Het verkeersbord G11 zie ik niet op de foto, maar wellicht is dat een paar honderd meter verder wel geplaatst.
KleinDuimpje
19 minuten geleden
Ik heb het al gevonden, is in Almelo. Ik heb de strook bekeken. In hoeverre ik het zie is er geen G11 bord. En ik zie ook nergens een fiets afgebeeld op de rode strook. Zover ik het nu kan bepalen is het dan een fiets suggestie strook.
Je hebt hiermee een leuke situatie gevonden. Je zult nergens vinden wat hierover juridisch is vastgelegd.
In principe fiets je naar het verkeerslicht toe voor de fietsers en wacht je op groen. Rechts afslaan mag sowieso zonder wachten. De situatie is gemaakt om de veiligheid voor fietsers te vergroten. Het laatste stuk heeft zelfs een doorgetrokken streep, zodat het overige verkeer er niet overheen mag.
Komt deze situatie voor de rechter, kun je verschillende uitspraken krijgen. De één zegt dat de fietser zoveel mogelijk rechts moet fietsen, terwijl de ander zegt dat deze strook niet verplicht is.
Nogmaals, deze reactie baseer ik op wat ik heb kunnen zien met streetview.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Als fietser ben je meestal verplicht de fietsstrook of het fietspad te gebruiken als die beschikbaar is. Dit geldt vooral als het fietspad goed onderhouden en bereikbaar is.

Als er geen verplichting is voor een specifiek fietspad, mag je inderdaad de rijbaan gebruiken. Maar je moet daarbij wel rekening houden met verkeer en veiligheid. Het is vaak sneller om tussen de auto’s door te fietsen, maar dat kan ook gevaarlijk zijn.

Veel mensen vinden het het beste om de fietspad of -strook te gebruiken, omdat dit veiliger is. In situaties waar je denkt dat het sneller is om op de rijbaan te fietsen, moet je goed opletten.

Wie heeft ervaring met het navigeren tussen auto’s op de rijbaan? Wat werkt voor jullie het beste in deze situaties?
(Lees meer...)
Abcde
4 uur geleden
Gwen geeft geen antwoord op de vraag. Je bent meestal verplicht, geeft geen duidelijkheid over deze situatie. Maar weer eens een min dus.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing