(eenzijdige) schade gereden aan een auto welke niet van mij is....wat nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

De auto is verzekerd, maar je zou eerst eens contact op kkunnen nemen met jouw WA-verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opgeven aan je eigen verzekering. Die zoeken uit wat er verder moet gebeuren, wat je eigen risico is en welke kosten voor rekening komen van de verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U bedoelt dat u in een auto reed van een ander en vervolgens schade reed aan deze auto? Meld dit bij de eigenaar. Zijn verzekering dekt deze schade als hij allrisk verzekerd is. Anders zal eigenaar dit zelf moeten bekostigen. Schade is in principe niet op u te verhalen, tenminste als u auto met toestemming heeft meegekregen. Als u auto zelf heeft gepakt, is er mogelijk sprake van joyriden en dan bent u wel aansprakelijk te stellen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
hela alfalimasierra. als je schade veroorzaakt ben je verplicht die te vergoeden. het feit dat je de auto met toestemming leent doet daar niets aan af. en het is niet alleen een wettelijke verplichting.
overigens is je antwoord correct, de schade kan bij de verzekeraar van de auto worden geclaimd, die vergoedt de schade als die all risks (Casco) is verzekerd. de schade voor de eigenaar blijft dan beperkt tot de vervallen no-claim en die kan de veroorzaker dan weer vergoeden.
als de auto niet casco is verzekerd, dan zal de veroorzaker de hele reparatie moeten betalen. de eigen verzekering van de veroorzaker vergoed niets. op een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren is schade met, aan, of in verband met een motorvoertuig uitgesloten. Overigens zijn daar ook weer uitzonderingen op, maar niet deze situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is pech hebben.
Melden en dokken zou ik zeggen.
Is de eigenaar all risk verzekerd, dan kun je afspreken dat je de extra kosten voor de lagere bonuskorting vergoedt.
Met geluk heeft de eigenaar een bonusgarantie.
Het eigen risico en een bos bloemen/dinerbon zou dan een leuke geste zijn.
Niets doen of niet melden kan een blijvende verstoring van de relatie betekenen en de volledige rekening van de reparatie.
Op eerlijkheid wordt vaak coulant gereageerd en kom je er mogelijk met het bovenbeschrevene vanaf.
Naast dus het eigen risico een sympathiek gebaar is wel belangrijk, de eigenaar zal enige tijd niet over de eigen auto kunnen beschikken, krijgt wel vaak een leenauto maar het geeft hem/ haar een hoop trammelant, je compensatie laat zien dat je moreel goed in elkaar steekt, een indruk die ik toch al van je had.
Laat ook vooral duidelijk merken dat je er mee zit, wat ook zo zal zijn. Juist het besef en het respect maakt de gedupeerde zachtmoedig, we zijn allemaal maar mensen en met die hitte loop je gauw wat schade op, dat kan ieder
weldenkend mens begrijpen.
Sterkte