Is het strafbaar om je eigen minderjarige kind tegen zijn of haar wil in op te sluiten in huis?

Hiermee bedoel ik het thuis van het kind zelf. De ouder sluit het kind dus op door bijvoorbeeld de sleutels weg te nemen en alle deuren op slot te doen. Of de ouder gaat in de deuropening staan zodat het kind niet weg kan.

7 maanden geleden
in: Wetgeving
1.1K
jc54
7 maanden geleden
Een kind kán in voorkomend geval aangifte doen van wederrechtelijke vrijheidsberoving tegen deze ouder. Hoe dat dan verder verloopt is aan justitie.
tinus1969
7 maanden geleden
Hoe oud is dit kind? Is er een objectieve reden om op te sluiten?
tinus1969
7 maanden geleden
Is het opsluiten kort- of langdurig? Incidenteel of structureel?
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Hoe oud is het kind?
Op welk tijdstip wil het naar buiten?
Waarom wil het naar buiten? Naar sport of vienden?
Kan het, lichamelijk en geestelijk, alleen naar buiten?
Om een antwoord te kunnen geven is veel meer informatie nodig.
Inekez1
7 maanden geleden
Ik vind het nog wel een verschil of de ouder in de deuropening staat om kind tegen te houden. Dat lijkt mij kortdurend en tevens een vorm van communicatie, met woorden en/of lichaamstaal. En is bij minderjarige kinderen een heel normaal onderdeel van de opvoeding. Kind opsluiten in (deel van) de woning is een ander verhaal. Als de situatie niet meer op een andere manier onder controle te houden is, dan is het echt tijd om hulp in te schakelen, zowel voor kind als voor de ouders die kennelijk in een staat of gevoel van onmacht verkeren.
Egbert
7 maanden geleden
Een kind opsluiten valt onder kindermishandeling en is strafbaar!
shplxv
7 maanden geleden
Erg bedankt voor alle antwoorden! Echter deel ik liever niet te veel details over de situatie vanwege privacy redenen. Alsnog bedankt voor de hulp!

Geef als eerste antwoord