Ben je in overtreding als je stopt voor een stopstreep of haaientanden maar de voorkant van de auto is er iets voorbij?

Ik heb een vraag over een verkeersregel,

Stel je hebt haaientanden of een stopstreep, je stopt er wel voor maar je motorkap steekt iets over en je voorwielen staan er nog voor, ben je dan in overtreding?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Nee. Maar je mag wel leren rijden.
tinus1969
een jaar geleden
Ik denk dat je dan in overtreding bent; de motorkap staat dan immers al op de kruisende weg.
Alphennaar
een jaar geleden
Ja dat is het dus… lastig daarom vroeg ik het
SimonV
een jaar geleden
Als je googelt op voorwielen en stopstreep, blijkt dat gekeken wordt naar de voorwielen. Die moeten voor de stopstreep staan.
De lengte van je motorkap is niet van belang.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=38929
Alphennaar
een jaar geleden
Top danku!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Voor de volledigheid: De lengte van je motorkap is niet van belang... mits er geen gevaarlijke situaties ontstaan ! Want in dat geval treed artikel 5 in werking. Gevaarlijk rijgedrag is strafbaar gesteld in artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW '94). Het artikel luidt als volgt: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”
Inekez1
een jaar geleden
@SimonV, dat gaat over een stopstreep bij verkeerslichten. Dat is een andere situatie dan een stopstreep of haaientanden bij een voorrangskruising. Bij stoplichten is de stopstreep altijd ruim voor de kruising, waardoor de oversteek van de motorkap geen gevaar of hinder oplevert voor het kruisende verkeer. Bij een voorrangskruising is dat anders.

Antwoorden (1)

Er is verschil tussen haaientanden, een stopstreep bij een voorrangskruising met stopbord, en een stopstreep bij verkeerslichten.

Haaientanden geven aan dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Komt er geen verkeer van links of rechts, dan mag je gewoon doorrijden over die tanden. Komt er verkeer van rechts en je laat dat netjes voorgaan met je motorkap over de haaientanden, dan heeft dat verkeer van rechts daar geen last van. Komt er verkeer van links, dan zal dat moeten uitwijken, of de bestuurder zal schrikken of onzeker zijn of jij wel echt blijft wachten. Het is wel de bedoeling dat dan je hele auto duidelijk voor de haaientanden (of boven de haaientanden) staat en niet oversteekt op het rijgedeelte van het verkeer dat voorrang heeft. In de praktijk zal het nauwelijks problemen geven, maar als er een keer iemand jouw auto raakt, ben jij wel degene die aansprakelijk is voor de fout.
(Wegenverkeerswet Artikel 80: Haaientanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.)

Voor een stopstreep bij een voorrangskruising is het gevaar in feite hetzelfde, alleen ben je daar verplicht om ALTIJD VOOR de stopstreep te stoppen, zelfs als er helemaal geen verkeer aankomt. Ook daar geldt dus dat je het kruisende verkeer voorrang moet geven en dat komt in het geding als je met je neus voorbij de streep hangt. (Wegenverkeerswet Artikel 79: Bestuurders moeten voor een voor hen bestemde stopstreep stoppen, indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht. / Bord B7: Stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg)

Voor een stopstreep bij verkeerslichten is alleen bepaald dat je moet stoppen voor de streep. In verband met de nauwkeurigheid van foto's is het zo dat je daar met je banden voor de streep moet staan. De stopstreep is daar altijd ruim voor de kruising (zodat je het stoplicht nog kunt zien) en levert het dus geen gevaar op als je met je voorkant iets oversteekt.

De regel bij die streep is ook dat je er blijft staan tot je stoplicht niet meer op rood staat. In het geval van een kruising waar je bij groen licht alsnog voorrang moet verlenen aan verkeer van rechts, of als je zelf afslaat aan rechtdoorgaand verkeer, dan mag je bij groen verkeerslicht over de stopstreep rijden en moet je daarna alsnog wachten om het andere verkeer voorrang te verlenen. Dat voorrang verlenen doe je in dit geval dus niet vanachter de stopstreep.
Inekez1
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Weer een fantastisch en uitgebreid antwoord.