krijg je ook weduwe geld als je niet getrouwd bent maar wel wettelijk samenwoond ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (2)

Wat jij weduwengeld noemt is in principe afgeschaft.

Iedereen, ook vrouwen, hoort financieel zelfstandig te zijn.
Dus als de man overlijdt is er niet altijd recht op nabestaandenpensioen.

Als je na 1950 bent geboren en geen kinderen onder de 18 meer verzorgt en je kunt werken,
dan krijg je geen nabestaandenuitkering!

Wat versta je onder "wettelijk" samenwonen?
Daar zijn verschillende versies van.
Dus heb je minimaal een samenlevingscontract nodig,
wat bij de notaris getekend wordt.

Wie niet getrouwd is of geen geregistreerde partner is, wordt alleen nog als partner aangemerkt, als bij de notaris minimaal een half jaar voor overlijden een samenlevingscontract is gesloten, en men minimaal een half jaar op het zelfde adres is ingeschreven.

Bronnen:
financieel.infonu.nl/diversen/36564-nieuw-erfrecht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw info klopt niet, ook als je zelf verdiend kun je recht hebben op weduwengeld. Op de svb site staat ook een handig tooltje. Ik spreek uit ervaring, ik krijg zelf ook nog steeds geld en mijn studerende dochter krijgt ook geld ze is
nu 26. Ik ben geboren na 1950.
Als je een geregistreerd partnerschap of huwelijk of een samenlevingcontract hebt en je man heeft een pensioenverzekering waar hij bij heeft aangegeven een nabestaande pensioen te willen hebben een Anw dan heb je daar recht op.
ronron1212