Waarom noteert een bouwmarkt het documentnummer van de legitimatie bij verhuur?

Ik snap dat ze willen weten wie je bent. Ik snap ook dat ze willen dat je je legitimeert. Maar ik snap niet dat ze zaken van het legitimatiebewijs willen overnemen in hun systeem (sterker nog, het was verplicht om te doen, anders kon de werknemer niet iets verder boeken).

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (1)

Om te voorkomen dat iemand bij allerlei verschillende bouwmarkten spullen gaat huren en dan met de noorderzon verdwijnt. Een nummer van een identiteitsbewijs is een uniek nummer, daar is geen tweede van. Namen kunnen wel dubbel voorkomen en het moet niet zo zijn dat Piet Jansen nergens meer iets mag huren omdat een andere Piet Jansen zich niet aan de verhuurvoorwaarden heeft gehouden.
Inekez1
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Aanvullende vraag, mag het document nummer genoteerd worden? Dit lijkt me toch zeer privacy gevoelige informatie.
2e aanvullende vraag, ivm met het recht op vergetelheid, kan je een bedrijf verzoeken (of sommeren) om al je gegevens te laten verdwijnen. Niet alle bedrijven hoeven daar volledig aan te voldoen zoals zorgverleners, maar een bouwmarkt lijkt me daar niet onder vallen. Een documentnummer lost hier dan toch niets aan op?
Inekez1
een jaar geleden
Volgens mij (denk ik, kan er geen bron van vinden) is juist het nummer van je ID-kaart het minst privacygevoelig. Het zegt helemaal niets over je leeftijd, afkomst, geslacht of wat dan ook. Als de bouwmarkt alleen dat nummer noteert, is dat dus anoniemer dan je naam of andere informatie. Ik denk dat het bedrijf het nummer mag bewaren zolang nodig is. Als jij na de huurperiode het gereedschap weer netjes inlevert, kan jouw nummer weer uit de database verdwijnen.
Inekez1
een jaar geleden
Er wordt in de regelgeving duidelijk onderscheid gemaakt tussen een kopie van een ID en alleen het nummer ervan noteren (zonder overige persoonsgegevens). " Identiteitsbewijs tonen -
Heeft een organisatie echt iemands identiteitsbewijs nodig om de identiteit van deze persoon te controleren? Dan is het vaak genoeg als diegene een identiteitsbewijs, zoals een paspoort of identiteitskaart, laat zien. Dit wordt ook wel ‘legitimeren’ of ‘identificeren’ genoemd. De organisatie mag dan géén kopie maken van het identiteitsbewijs. Gegevens overnemen -
De organisatie kan na het tonen eventueel noteren om welk identiteitsbewijs het ging. En het documentnummer hiervan noteren. " https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/identiteitsbewijs https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf
LeonardN
een jaar geleden
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/identiteitsbewijs
"Gegevens overnemen
De organisatie kan na het tonen eventueel noteren om welk identiteitsbewijs het ging. En het documentnummer hiervan noteren. In enkele gevallen zijn organisaties wettelijk verplicht om bepaalde persoonsgegevens van iemands identiteitsbewijs over te nemen."
===
"Dit lijkt me toch zeer privacy gevoelige informatie."
Lijkt me niet, het zegt niks over jou, en is ook niet bruikbaar als bijvoorbeeld een BSN-nummer dat is.
Vandaar dat men altijd stelt dat je het BSN-nummer moet afdekken in het geval je toch een kopie afgeeft.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/fraude-voorkomen-met-kopie-id-bewijs
===
"Een documentnummer lost hier dan toch niets aan op?
Jawel.
Zodra jij de spullen weer terug levert (dat is namelijk het moment dat de gegevens niet meer nodig zijn) en de bouwmarkt hier gehoor aan geeft heeft is dat toch voor de bouwmarkt DE oplossing.
Thecis
een jaar geleden
@LeonardN
Het klopt dat een documentnummer initieel iets over je zegt. Maar dat doet een BSN-nummer ook niet. Dat is ook maar een getal. Pas als je zaken gaat combineren, wordt het gevaarlijk. Vandaar mijn opmerking dateen documentnummer mij ook zeer gevoelige informatie betreft. Maar dit kan ik mis hebben. Ineke1 gaf als oplossing dat noteren van het documentnummer een oplossing zou kunnen vormen tegen diefstal. Dit is echter niet het geval want zodra ik iets niet terug gebracht heb, kan ik nog steeds aangeven dat mijn gegevens uit hun database verwijderd moet worden. Het recht op privacy staat hoog aangeschreven en het verzoek dienen ze op te volgen. Daarbij kan je redelijk gemakkelijk een vervalst document maken met een ander document nummer. Bij bedrijven als bouwmarkten doen ze echt niet aan een (goede) echtheidscheck.
LeonardN
een jaar geleden
"Vandaar mijn opmerking dateen documentnummer mij ook zeer gevoelige informatie betreft."
Dat is het dus niet, zie de gegeven bronnen van o.a. de Rijksoverheid die je vertelt dat je BSN-nummer moet afdekken en documentnummer niet. Een documentnummer is niet meer dan dat. Daar kan je verder niks mee. Een BSN-nummer wel. Maar geloof het niet omdat ik het zeg, maar lees dus de bron van het rijk. "zodra ik iets niet terug gebracht heb, kan ik nog steeds aangeven dat mijn gegevens uit hun database verwijderd moet worden."
Zolang je niets terugbrengt kan de verhuurder wijzen op
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/algemene-informatie-avg/rechten-van-betrokkenen
De verhuurder heeft de gegevens nodig zolang jij ze niet terugbrengt.
"en het verzoek dienen ze op te volgen." ALS ze de gegevens niet meer nodig hebben.
"Daarbij kan je redelijk gemakkelijk een vervalst document maken"
Als je er een gemaakt heb zie ik hem graag.
Thecis
een jaar geleden
@LeonardN
Ik snap je punten heel goed. En grotendeels mee eens. Het recht op vergetelheid is ook als je je toestemming intrekt, echter hoeft een bedrijf dat niet te doen wanneer er een rechtsvordering speelt. En dat zal bij verduistering (het is namelijk geen diefstal want met toestemming meegegeven, iets kroms in de wet) zeker als argument gebruikt gaan worden. Zonder advocaat van de duivel te spelen, een ID kaart of rijbewijs is redelijk makkelijk na te maken voor dit soort doeleinden. De medewerkers van bijv een bouwmarkt controleren dit niet. Een slechte namaak zal er gemakkelijk doorheen komen. Zo slechte namaak zal niet passeren bij de douane of politie e.d., maar bij een bouwmarkt of soortgelijke zaken waarbij personeel niet altijd het meest geïnteresseerd is of te druk is vanwege onderbezetting (veelvoorkomend hedendaags), zal dat redelijk goed lukken.
LeonardN
een jaar geleden
Je bent erg bezig met de uitzondering die voor zou kunnen komen ipv gewoon te kijken welke maatregel genomen mag worden en dus genomen zal worden. Ik weet dat als ik mijn fiets op slot zet, dat er een kans is dat deze toch gestolen wordt. Vrij gemakkelijk zelfs, je kan hem oppakken en in busje zetten. Echter in de praktijk blijkt dat mijn fiets in de regel blijft staan. Als ik mijn fiets in het geheel niet op slot zet gok ik dat ik minder geluk heb.
Zo is het ook voor de bouwmarkt, ze zullen heus wel weten dat de maatregelen die ze nemen niet waterdicht zijn. Echter mogen ze ook niet veel meer dan ze nu doen* (juist i.v.m. met AVG/privacywet).
===
*Ze zouden de borg op een bedrag kunnen zetten dat ze het niet meer uitmaakt of je het terugbrengt of niet, maar dat zal weer een weerslag hebben op het aantal mensen dat nog kan/wil huren. Terwijl het overnemen van een documentnummer die impact niet zal hebben.
Thecis
een jaar geleden
Dank voor de gedachtenwisseling. Waardeer ik. Overigens zit er ook een borg bij van ca 75% van de aanschafwaarde (inclusief huur was het 95% van de aanschafwaarde). Overigens kijk ik inderdaad naar de uitzondering. Juist omdat daar van het venijn zit. Dat zijn de interessante gevallen, maar kunnen juist ook aangeven waar zaken overbodig, onnodig zijn of juist tekort schieten. Ik vind het een belangrijke tool voor vele verschillende vakrichtingen.