Ben je juridisch ook echtgenoot als je een geregistreerd partnerschap bent aangegaan?

Of ben je dan juridisch alleen partner maar geen echtgenoot? Wordt daar een wettelijk onderscheid tussen gemaakt?
In artikel 3 boek 1 BW staat '2Door huwelijk of door geregistreerd partnerschap ontstaat tussen de ene echtgenoot dan wel de ene geregistreerde partner....'. Het lijkt dus wel een wettelijk begrip te zijn.

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
een jaar geleden
Nee beide gelden als een huwelijk
ronron1212
een jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/wat-is-het-verschil-tussen-een-huwelijk-geregistreerd-partnerschap-en-samenlevingscontract
Thecis
een jaar geleden
Inderdaad, daar is al een heel aantal jaren geen verschil meer in.

Antwoorden (1)

Semantisch gezien ben je alleen echtgenoot als je gehuwd bent; er is (althans in Nederland) geen verschil tussen echtgenoot en geregistreerd partner.
Er is dus in Nederland een semantisch maar geen inhoudelijk verschil. In de meeste andere landen bestaat er geen geregistreerd partnerschap en dus alleen huwelijk/echtgenoot.
Toegevoegd op 7 januari 2023 13:29: tekst
tinus1969
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Het verschil zul je toch echt wel ervaren bij het einde.....
tinus1969
een jaar geleden
Wat bedoel je @erotisi?
erotisi
een jaar geleden
Bij huwelijk ontbinding moet je naar de rechter igv partnerschap niet