Wat is het verschil tussen binnenwateren en territoriale wateren?

Ik weet wel dat het twee verschillende termen zijn
*Termen moet zijn: dingen

een jaar geleden
in: Wetgeving
1K
ronron1212
een jaar geleden
Binnenwateren zijn in het land zelf territoriale wateren liggen op zee en behoren tot het land.

Antwoorden (1)

Binnenwateren liggen per definitie binnen de landsgrenzen. Rivieren en meren. Territoriale wateren liggen buiten de landsgrenzen, maar worden op grond van gewoonterecht en/of internationale verdragen tot het territorium en de rechtsmacht van een land gerekend. In ons geval een deel van de Noordzee. Lange tijd was dat een strook van ca. 3 km, ongeveer de afstand die je met een kanon vanaf het strand kon schieten.
Elk land kan bepalen of je wel of niet mag varen en eventueel vissen binnen zijn territoriale wateren. Maar als je precies zou willen weten waar op zee wat wel en niet mag, dat is een gigantische juridische kluwen. Die ook constant in beweging is.
teusvh
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Territoriale wateren (ook wel: territoriale zone, territoriale zee) zijn een zeestrook, grenzend aan het landgebied van een kuststaat, waarover de soevereiniteit van deze staat zich uitstrekt (met inbegrip van het luchtruim, de bodem en de ondergrond).[1] De territoriale wateren worden gescheiden van het landgebied en de binnenwateren door de basislijn. Binnen de territoriale wateren kan een land zelf zijn wetten bepalen en rechtspraak toepassen. Bijvoorbeeld: schepen uit een ander land kunnen niet gaan vissen in deze wateren zonder de toestemming van de kuststaat. Zeezenders kunnen slechts uitzenden vanuit de internationale wateren en zijn strafbaar wanneer dat plaatsheeft binnen de territoriale wateren.