Wat te doen als je geen geld hebt om een verloren ID-kaart te vervangen ?

Ik ben mijn ID kaart verloren, maar heb om dit moment niet genoeg geld om een nieuwe te kunnen betalen, wel ben ik natuurlijk verplicht om me te kunnen identificeren. Zijn er mogelijkheden om dit op te lossen? Of weet iemand hoe een gemeente/overheid hiermee omgaat?
Ik heb helaas geen rijbewijs en woon niet in Amsterdam :(

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Inekez1
een jaar geleden
Heb je een rijbewijs? Dan kun je die gebruiken als identificatie. Je kunt daarmee alleen niet naar het buitenland.
Pieterke
een jaar geleden
Al je toevallig in Amsterdam woont dan kun je bij de gemeente een gratis ID-kaart aanvragen.

Antwoorden (2)

misschien kan je bijzondere bijstand aanvragen via de wmo van de gemeente waar je woont. ze willen wel weten hoe hoog je inkomen is en waar je inkomen precies vandaan komt en wat je vaste lasten zijn enzo als je aan bepaalde inkomenseisen voldoet zou het zomaar kunnen dat de gemeente je eenmalig ondersteunt met de aanschaf van een nieuw legitimatiebewijs. ik kan me voorstellen dat veel gemeenten momenteel met de inflatie iets "makkelijker" zijn dan anders.
Toegevoegd op 19 oktober 2022 20:14: bron
een jaar geleden
Als je een minimuminkomen hebt, kan je in ieder geval kwijtschelding van de leges aanvragen. Dat is een deel van het totaalbedrag. Wel moet je het bedrag eerst zelf betalen, wat nu dus lastig is. Wel is het bijna november en heb je misschien nog recht op een tegemoetkoming van de gemeente voor de gestegen lasten.
Ik zou toch ook even speuren op internet naar gevonden/verloren voorwerpen. Bepaalde sites als Verloren of gevonden en loket gevonden voorwerpen en ook facebookgroepen. Sommige mensen zetten het liever op internet dan ermee naar de gemeente of andere plek te gaan.
Toegevoegd op 20 oktober 2022 11:03: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden