Mag je foto's maken van iemand, (zonder toestemming) en mailen naar een leidinggevende?

Mijn collega en ik zijn vandaag in mijn pauze gefotografeerd zonder dat ik hiervan op de hoogte was in een kantoortuin. (Afgesloten voor openbaar publiek dus alleen wij (kinderdagverblijf) en andere bedrijven kunnen hier komen. Deze foto's zijn naar de leidinggevende van onze leidinggevende (het persoontje direct onder de directeur dus) met klachten over ons dagverblijf en met name dus ook dat personeel (wij dus) uren buiten in het zonnetje zit. (Vrij bijzonder want wij hebben maar drie kwartier pauze waarin je je spullen moet pakken, naar de wc gaat en een stoel moet pakken. )

Nu vind ik de klacht zoiezo niet erg want ik weet dat ik mijn werk goed doe maar waarom ik laaiend boos over ben is dat er iemand stiekem vanuit de fietsenstalling (ik heb de foto's gezien en weet precies uit welke hoek deze genomen zijn) foto's van mij is gaan maken en dus ook nu nog op zijn of haar telefoon heeft én laster en smaad heeft gepleegd om het zo te zeggen naar mij persoonlijk bij hogerop. Ik sta er op 2 foto's met mijn smoel op...je ziet mijn tas naast mij, ik ben mij op 1 foto gewoon aan het insmeren met zonnebrand (ik heb gewoon de kleding aan die ik ook tijdens werken draag dus niets opzoenbarends) en je ziet mijn boek op mijn schoot liggen...

Ik ben laaiend en vraag mij af in hoeverre dit smaad en laster is? Of schending van mijn privacy? Portretrecht? En wat ik eventueel hiervoor zou kunnen ondernemen...

Alvast bedankt voor het lezen van mijn hele verhaal.

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
tinus1969
een jaar geleden
Jij kunt het beste niets doen. Je leidinggevende wordt betaald om dit op te lossen. Doet hij dat goed dan loop je alleen maar in de weg als je zelf actie onderneemt. Doet hij dat slecht dan wordt het tijd om een andere baan te zoeken.
LeonardN
een jaar geleden
Was diegene die fotografeerde iemand die ook toegang heeft(had) tot de kantoortuin, of een privépersoon die vanuit het wellicht wel toegankelijke fietsenhok naar de tuin heeft gefotografeerd?

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet 'zomaar'.
Bijna iedereen maakt foto’s en filmpjes. Staan hier andere mensen op, dan kan dit hun privacy aantasten. Zeker als de beelden bijvoorbeeld op internet terechtkomen. Foto’s en filmpjes maken en publiceren mag daarom niet zomaar. Zodra mensen herkenbaar in beeld komen, zijn het persoonsgegevens. En dan geldt de privacywet. Het maakt hierbij wel verschil wie een foto of filmpje maakt en wat diegene ermee doet.

Persoonlijk gebruik:
Maakt iemand foto’s en filmpjes voor zichzelf? Bijvoorbeeld als bezoeker van een festival? Dan geldt de privacywet niet. Er is namelijk een uitzondering voor persoonlijk of huishoudelijk gebruik (ook wel de ‘huishoudelijke exceptie’ genoemd). De voorwaarde hierbij is dat deze persoon de foto’s en filmpjes privé houdt of hooguit in een zeer beperkte kring deelt. Bijvoorbeeld in een kleine appgroep.

De foto is hier echter in een zakelijke context verspreidt. Die uitzondering geld dus niet.

Zakelijk gebruik:
Maakt en publiceert iemand namens een organisatie of bedrijf foto’s en filmpjes? Of (ook) voor professionele of commerciële doeleinden? Dan is de privacywet van toepassing.

Dat betekent dat er een wettelijke grondslag nodig is om foto’s en filmpjes te mogen maken en te publiceren. Bijvoorbeeld toestemming van de mensen die op de foto’s en filmpjes staan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Min. Defene die de foto’s maakte en verstuurde ‘gerechtvaardigd belang’ claimen obv artikel 6 lid 1f. De foto’s zijn alleen naar de leidinggevende gemaild om een klacht te onderbouwen en bv niet op FB gezet, wat zo’n claim sterk maakt.
tinus1969
een jaar geleden
Zie bv https://www.privacy-regulation.eu/nl/artikel-6-rechtmatigheid-van-de-verwerking-EU-AVG.htm
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@tinus1969
Nee. De klacht had ook prima ingediend kunnen worden zónder foto te versturen !
tinus1969
een jaar geleden
@Oze, de foto dient als bewijs.
Let even op wat art 6 lid 1f van de AVG zegt: "de verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de verwerkingsverantwoordelijke of van een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene die tot bescherming van persoonsgegevens nopen, zwaarder wegen dan die belangen, met name wanneer de betrokkene een kind is."
Deze klaagster mag dus op basis hiervan foto's maken en opslaan ('verwerken'), en ook delen. Ze is immers bezig met haar 'gerechtvaardigd belang'. Zie ook lid 1b "de verwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is,".
Er is sprake van een overeenkomst en in dat kader ook van een recht om gegevens te verzamelen om te kijken of de dienst goed geleverd wordt.
Dat staat los van het feit of de klacht verder terecht is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik snap je punt.
Toch blijf ik van mening dat de klacht ook prima ingediend had kunnen worden zonder foto. Of z'n minst had op basis van een strikt tekstuele klacht hoor/wederhoor plaats kunnen vinden voordat de foto verstuurd werd. Was de uitleg voldoende geweest, dan was het versturen van de foto misschien niet eens nodig geweest.
tinus1969
een jaar geleden
@Oze, "Toch blijf ik van mening dat de klacht ook prima ingediend had kunnen worden zonder foto. "
Dat is jouw mening - maar objectief gezien is het juist beter om klachten te objectiveren, dus met foto's etc. Dat geeft een goede grondslag voor verwerking.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Okee. Ik wil er geen wellus/niettus spelletje van maken. Dat is ook niet zinvol.
Ik hoop, ondanks het open einde, dat de vragensteller toch voldoende informatie heeft om verder te kunnen..
tinus1969
een jaar geleden
@Oze maar juist omdat dit bedoeld is om een vraagsteller ook praktisch te helpen, is het goed als zij weet waar de controversiële punten zitten.