Draai ik voor schuld op voor buitenlandse vriend?

Mijn zus heeft haar vriend vanuit Egypte naar Nederland laten komen en woont bij haar in... nu is de relatie op de klippen gelopen en zegt hij dat zij al zijn studiekosten ( nl les) moet betalen van 7000 euro.
In de garantverklaring zie ik zo niets over kosten terugbetalen. Hij heeft een eigen inkomen, modaal.
Hij heeft nog geen officiële verblijfsvergunning.

Hoe zit dit? Moet zij ( ongeacht zijn inkomen in nl) alles terugbetalen en ook de openstaande rekening?

Er is geen samenlevingscontract etc... hij woont gewoon bij haar in, op dit moment.

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Amadea
een jaar geleden
Waarom zou JIJ daar dan voor moeten betalen, het is toch jouw zus die zich hierin gestort heeft?
TurfGraver
een jaar geleden
Max 90 dagen en dan zulke studie kosten?
Garant staan is voor reis en verblijfkosten en dat ze weer op tijd opzouten.
Utrecht
een jaar geleden
Nu hij eigen inkomen heeft, is de garantstelling overbodig.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/visum-nederland/garant-staan Laat je zus contact opnemen met de gemeente om de garantstelling te beëindigen.
Lijkt erop alsof haar (ex)vriend misbruik van haar heeft gemaakt (helaas vaker voorkomend met mannen uit niet-Westerse landen. Maar dat zal je zus vooraf ook al wel ingecalculeerd hebben...).

Antwoorden (1)

Het is niet zo dat vriend niet zelf meer aansprakelijk is, alleen dat zus dat ook is. Het gaat om kosten van verblijf die anders voor rekening van staat of gemeente komen. Ik weet niet waarvanuit de taal cursus is gegeven maar mogelijk valt dat er niet onder.
"garant te staan voor de betaling van de kosten van het verblijf, de
medische verzorging en de repatriëring die worden veroorzaakt door onder 4. genoemde persoon en dit
gedurende een periode van 5 jaar of zoveel korter als het verblijf van de vreemdeling duurt, te rekenen vanaf
de binnenkomst van die persoon op het Schengengrondgebied, tot een maximum van € 10.000 per jaar, voor
zover deze kosten anders ten laste zouden komen van de Staat en/of openbare lichamen".
erotisi
een jaar geleden