Geldt de nieuwe wetgeving op het houden van huisdieren ook voor vogels/papegaaien?

sinds 1 januari 2024 mag je geen andere dieren hebben dan op de lijst staan als huisdier van de overheid.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/07/06/nieuwe-huis--en-hobbydierenlijst-om-dierenwelzijn-beter-te-beschermen
geldt deze lijst alleen voor zoogdieren of tellen vogels zoals dwergpapegaaien of ara´s en amazones ook mee ?

een jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K

Antwoorden (1)

De lijst van zoogdieren geldt alleen voor zoogdieren. Voor vogels en reptielen worden nog lijsten samengesteld, die regels gaan waarschijnlijk pas later in.
In alle gevallen geldt een overgangsregeling, wat inhoudt dat dieren die niet op de lijst staan maar die je al hebt voor de ingangsdatum van de nieuwe regeling, gewoon gehouden mogen worden tot ze dood gaan.
Inekez1
een jaar geleden