Verkeersboete onterecht, hoe kan ik bewijs verzamelen?

Op 1 juni kreeg ik een verkeersboete voor onterecht geparkeerd staan op een privé gehandicaptenparkeerplaats. De bord werd er al geplaatst tijdens toen mijn voertuig er al stond en een paar dagen later heeft de handhaving de boete uitgedeeld. Ik heb geen bewijs dat mijn voertuig al geparkeerd stond voor het plaatsten van een privé gehandicaptenparkeerplaats. Echter heb ik bewijsstukken nodig om bezwaar te maken. Welke bewijsstukken zijn voldoende om bezwaar te maken?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
crispy
een jaar geleden
In ieder geval moet je een document hebben waaruit blijkt wanneer dat bord daar is geplaatst. Dat zal waarschijnlijk door de gemeente zijn gedaan, dus die kunnen daar een uitspraak over doen.
Dan is het daarna alleen maar een kwestie van aannemelijk maken dat je auto daar gewoon stond op dat moment, dat hoef je m.i. niet te bewijzen.
TurfGraver
een jaar geleden
In tussentijd bord niet gezien?
Je auto stond er dus al een paar dagen zeg je.
Delaela
een jaar geleden
@TurfGraver Klopt, auto stond kort op een normale parkeerplek stil, (voor de flat woning)
Een flatbewoner had waarschijnlijk zelfde week de privé gehandicaptenparkeerplaats vergunning aangevraagd waardoor er op een andere dag en zelfde plek als “privé gehandicaptenparkeerplaats met een kentekenen nummer “ terwijl mijn voertuig daar al stond. Daarnaast ben ik zelf niet bevoegd om te rijden wegens schorsing van de rijbewijs
Inekez1
een jaar geleden
Een bewijs dat het bord er pas een paar dagen stond EN het bewijs dat je zelf nu geen geldig rijbewijs hebt lijken mij voldoende aannemelijk dat je auto in de tussentijd niet is gebruikt en dat je wellicht ook niet naar je auto (en de parkeerplek) hebt omgekeken omdat je toch niet mag rijden. Als het toevallig ook nog zo is dat de logische looproute / fietsroute van en naar de flat niet langs die parkeerplaats is, dan kun je ook een plattegrondje bijvoegen waarop je aangeeft welke route je normaal gesproken neemt en dus het bord niet ziet. Of als je niet dagelijks de deur uit hoeft/kan, geef dan ook aan dat je in die paar dagen niet langs je auto bent gelopen en dus het bord niet hebt kunnen zien.
jc54
een jaar geleden
@Delaela: Bij schorsing van het rijbewijs mag je niet rijden op de openbare weg. Op eigen terrein (parkeerplaats) mag je een auto wel verzetten.

Antwoorden (1)

Jij wordt beschuldigd van een verkeersovertreding. Dat houdt in dat de bewijslast bij overheid (in dit geval de gemeente) ligt.
Zij moeten bewijzen dat jouw verhaal niet klopt, of niet aannemelijk is. Niet andersom. Jij hoeft niet jouw onschuld te bewijzen.
Wel kun je je casus vereenvoudigen met bewijzen. B.v. met camerabeelden uit de buurt, of getuigen. (Denk b.v. aan de medewerker die het bord geplaatst heeft. Die kan zich vast wel herinneren dat er al een auto op die plek stond.)

Ik zou gewoon bezwaar maken, met daarbij je verhaal. Het is best aannemelijk dat je auto een paar dagen op een parkeerplek heeft gestaan. De gemeente (of desnoods de rechter) kan in de administratie zien wanneer het bord is geplaatst en dat dat dus heel recentelijk is. Je verhaal is aannemelijk, tenzij zij kunnen bewijzen dat jij op de hoogte was van dat bord, of tussentijds van de parkeerplek bent geweest. Dus kunnen zij je geen boete opleggen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden