Mogen mijn Whatsapp foto's op een bushokje worden afgebeeld?

Stel je verstuurd fotos via Whatsapp. Is Whatsapp dan eigenaar van de foto's zodat deze verkocht kunnen worden aan een bedrijf die deze plaatst op een bushokje? Of kan dat niet zo maar?

erotisi
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet.
Ten eerste is het niet de bedoeling dat Whatsapp jouw foto's bekijkt, maar dat ze jouw foto's zomaar zouden gebruiken is helemaal tegen alle regels in.
Jij bent en blijft de auteur van de foto.

https://www.charlotteslaw.nl/recht-op-afbeeldingen-op-social-media/
"
Auteursrecht op social media Het auteursrecht werkt op social media niet anders dan daarbuiten. Op bijna alle foto’s rust auteursrecht. Op veel andere afbeeldingen ook, zolang ze maar voldoende creatief en niet té eenvoudig zijn. Door een afbeelding op social media te publiceren geef je een zeer uitgebreide licentie aan het betreffende sociale medium. Ze mogen de afbeelding vervolgens delen, kopiëren en wijzigen en ze mogen sublicenties verlenen. Ben je gebruiker van social media, dan krijg je géén licentie van het sociale medium, maar je kunt wél de deelknoppen gebruiken die het sociale medium biedt. Zoals de share-button op Facebook, het delen van een post in een story op Instagram, retweten op Twitter en het delen van een post op LinkedIn. Alleen als een profiel openbaar is, uiteraard. Afbeeldingen op social media zijn niet vrij Dat je een afbeelding op social media plaatst, zorgt er dus nog niet voor dat anderen die afbeelding mogen gebruiken. Anderen mogen alleen de deelknoppen gebruiken. Ze mogen de afbeelding niet zomaar downloaden, er een screenshot van maken, laat staan het weer uploaden. Ook niet een bijzondere app, zoals Repost voor Instagram. Het betekent dus ook dat jij niet zomaar afbeeldingen van social media mag halen om daar zelf wat mee te doen. Zo mag je niet een foto van Facebook halen, om daar zelf weer een advertentie mee te maken. Zo mag je ook niet ‘tegen het scrollen’ of ‘ter inspiratie’ een afbeelding van een ander op social media delen, als dat niet jouw eigen afbeelding is en je geen toestemming hebt voor het gebruik. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/recht-op-afbeeldingen-op-social-media/
© Charlotte's Law
"
LeonardN
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Je antwoordt met Nee. Maar dat blijkt nu niet meteen uit je motivering. Het gaat mij in de vraag dus alleen om het gebruik van de foto's door Whatsapp zelf (het bedrijf zelf dus). In je antwoord schrijft je dat dat medium ; "Door een afbeelding op social media te publiceren geef je een zeer uitgebreide licentie aan het betreffende sociale medium. Ze mogen de afbeelding vervolgens delen, kopiëren en wijzigen en ze mogen sublicenties verlenen'. Houdt dat dan ook niet in dat ze jouw afbeelding mogen doorgeven/verkopen zodat jouw foto uiteindelijk op een bushokje terecht komt of houdt een licenties iets anders in? Zou het antwoord dan niet Ja moeten zijn?