Dien je altijd beschikbaar te zijn voor je werkgever buiten werktijden via Whatsapp?

Dien je altijd beschikbaar te zijn voor je werkgever buiten werktijden via Whatsapp? De werkgever wil vaak niet bellen en appt, maar ik lees dat vaak pas later als ik bijvoorbeeld onderweg ben of vrij heb. Ben ik verplicht om toch Whatsapp altijd in de gaten te houden of moet hij rekening houden met het verzoek bij dringende zaken te bellen?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Thecis
2 jaar geleden
Zoals je de vraag stelt, per definitie niet. Want het is buiten werktijden.
Wat staat hierover in de arbeidsvoorwaarden? Daarbij moet er ook gekeken worden of het daadwerkelijk dringend is. Er zijn beroepen waarbij je 24/7 bereikbaar dient te zijn. Valt jouw beroep daar ook onder?
Ritsuka
2 jaar geleden
Als ik bereikbaar hoor te zijn voor werkzaken, verwacht ik ook voor die tijd betaald te worden.
Thecis
2 jaar geleden
@Ritsuka
Bij veel banen is bereikbaarheid onderdeel van het werk / de functie. Maar dat dient van tevoren duidelijk te zijn.
Ritsuka
2 jaar geleden
Als ik uitgeklokt ben van mijn werk, dan wil ik ook niks met werk te maken hebben. Ik vind het zo raar dat je in je privétijd ook geacht word onbetaald met werkzaken bezig te zijn.
Is dit niet een teken van te weinig goed opgeleid personeel?

Antwoorden (2)

Je werkgever weet zelf ook, dat berichten vaak niet onmiddellijk worden gelezen en dat hij bij dringende zaken moet bellen.
En als dit een keer fout zou lopen dan kun je hem nog eens daarop wijzen.

Voorlopig zou ik niets doen als ik jou was.
Je hoeft je WhatsApp niet voortdurend in de gaten te houden.
En je bent voor je werkgever beschikbaar omdat je je telefoon niet hebt uit staan.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min Je beantwoordt de vraag niet. Antwoord bestaat enkel in de vorm:
Ja/Nee je Dient altijd beschikbaar te zijn voor je werkgever buiten werktijden via Whatsapp?
Edraket
2 jaar geleden
@keesWim
Wat een waardeloze reactie, als je niet schrijft waarom iemand volgens jou niet bereikbar is, als zijn telefoon aanstaat.
Nee. In principe hoef je buiten werktijdtijd niet beschikbaar te zijn, tenzij dit is afgesproken.
Bij dat ‘afspreken’ zit nog een addertje onder het gras: als je tot nu toe buiten werktijden reageerde op berichten, zou je van een gewoonte kunnen spreken. Daar kun je niet zomaar van afwijken.

Art. 6:248 lid 1 BW: “Een overeenkomst heeft niet alleen de door partijen overeengekomen rechtsgevolgen, maar ook die welke, naar de aard van de overeenkomst, uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeien.”
Toegevoegd op 16 september 2021 08:31: tekst
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Gewoonte slaat in deze context vooral op 'wat gewoonte is bij dit type werk'.