Waarom verjaren sommige (letselschade) zaken wel en andere niet?

20 jaar geleden is n familielid (kind) lichamelijk gehandicapt geraakt door ziekenhuis fouten.

Er volgden veel medisch maatschappelijk werk gesprekken en t overleven had prioriteit.
Na 5 jaar bleek pas echt wat de consequenties waren.
Toen er om schadevergoeding werd gevraagd, om zo in elk geval financieel de situatie te kunnen verbeteren, werd er gezegd: helaas, verjaringstermijn verlopen.

Toch horen we tegenwoordig overal over schadevergoedingen, soms van zaken die wel al heel oud zijn. Bijv toekenningen schadevergoeding aan zelfs 2de generatie omdat de oorspronkelijke slachtoffers niet eens meer in leven zijn.

Hoe kan dit dan?

2 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De verjaringstermijn van vijf jaar vangt aan op het moment dat u bekend wordt met de schade en de daarvoor aansprakelijke persoon. Het kan gebeuren dat uw schade zich pas veel later openbaart of dat pas veel later komt vast te staan wie uw letsel heeft veroorzaakt, dan begint de verjaringstermijn van vijf jaar ook pas later te lopen. Er geldt dan wel een absolute verjaringstermijn van 20 jaar.
Ook tijdens en na afloop van uw letselschadezaak moet u voorkomen dat de verjaringstermijn afloopt. Zeker wanneer u verwacht dat u in de toekomst nog schade zult lijden. Dit doet u door tijdig een stuitingsbrief te sturen naar de betalende verzekeraar. Dit is een aangetekende brief waarin u de verjaring van de schadeclaim “stuit”, oftewel een halt toeroept.
Nabestaanden kunnen in bijzondere voorwaarden bijvoorbeeld smartengeld van het slachtoffer erven.
Toegevoegd op 11 juni 2021 11:29: bron
erotisi
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Helemaal correct, maar niet volledig. Ook jaren later kunnen nabestaanden (bijvoorbeeld bij geroofd Joods bezit) een claim indienen. Ook al is dat dan niet in rechte afdwingbaar, de wet verzet zich er natuurlijk ook niet tegen dat je de claim toch in behandeling neemt. Bijvoorbeeld om politieke en/of morele redenen. Mocht een toezegging om eerlijk naar de claim te kijken niet worden nagekomen, dan kan het wel voor de rechter komen. Vanwege die toezegging, die dan niet wordt nagekomen.
teusvh
2 jaar geleden
Is gewoon een standaardbriefje van de verzekeraar.
"Je moet niet bij ons zijn, de schade is niet onderbouwd, je hebt zelf onvoldoende gedaan om de schade te voorkomen of mitigeren, en het is sowieso verjaard".
Ik heb daar een stapel van liggen.
Laat je niet te snel afschepen, en zoek een goede advocaat.