Mag ontslag in coronatijd wegens bedrijfseconomische reden worden toegepast in geval van ziekte?

Mag een werkgever een werknemer die een vaste dienstbetrekking heeft ontslaan onder de noemer van 'bedrijfseconomische reden' om van de werknemer af te komen als hij/zij ziek is en dit een reden kan zijn wanneer hij/zij redelijk wat verdient (dus voor de werkgever 'kost')?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Om bedrijfseconomische reden, ja.
Met toestemming.
Omdat deze ziek is en of veel verdient, nee.

Het beste antwoord

Nee. Tenzij het hele bedrijf stopt om bedrijfseconomische redenen. Veel of weinig verdienen maakt niet uit. Uit een artikel uit 2017:

"Waar onder het oude arbeidsrecht van vóór 1 juli 2015 een zieke werknemer in geval van bedrijfseconomische redenen – via de omweg van een ontbindingsprocedure bij de kantonrechter – nog ‘gewoon’ ontslagen kon worden, geldt sinds twee jaar een absoluut opzegverbod in geval van ziekte bij ontslag wegens bijvoorbeeld een slechte financiële situatie van de werkgever of organisatorische veranderingen in zijn bedrijf. Alleen als de werkzaamheden van de onderneming (of een zelfstandige bedrijfsvestiging) volledig worden beëindigd, is het opzegverbod tijdens ziekte niet van toepassing. Als alleen een onderdeel van een bedrijf ophoudt te bestaan, geldt het opzegverbod gewoon. De werkgever kan de zieke werknemer dan immers nog steeds re-integreren in eerste dan wel in tweede spoor (dus ofwel binnen zijn eigen bedrijf, dan wel bij een derde). Is het opzegverbod van toepassing, dan kan de zieke werknemer die op basis van toepassing van het objectieve afspiegelingsbeginsel voor ontslag zou moeten worden voorgedragen, op geen enkele manier ontslagen worden door de werkgever. Ook niet meer via het halen van ‘een stempel’ bij de kantonrechter. In zijn plaats moet dan die collega uit zijn leeftijdsgroep, die na de zieke werknemer het kortste dienstverband heeft, voor ontslag worden voorgedragen. Voor de desbetreffende collega bepaald een zure consequentie van de door de Regering gemaakte keuze de zieke werknemer te beschermen tegen een reorganisatieontslag."
.
Wel ontslag tijdens de eerste 2 jaar van ziekte of arbeidsongeschiktheid
In de eerste 2 jaar van uw ziekte of arbeidsongeschiktheid kunt u ontslag krijgen in de volgende gevallen:

@ Ziek na ontslagvergunning UWV
Bent u pas ziek bent geworden nadat uw werkgever een verzoek om toestemming voor ontslag aan UWV heeft gedaan? Of nadat uw werkgever de kantonrechter heeft verzocht uw tijdelijke arbeidsovereenkomst zonder tussentijdse opzegmogelijkheid te ontbinden? Dan kunt u wel ontslag krijgen. Uw ziekte was dan niet de reden voor uw ontslag.

@ Onvoldoende medewerking aan uw re-integratie
Werkt u volgens UWV niet of onvoldoende mee aan uw re-integratie? Dan kunt u binnen 2 jaar ontslag krijgen. Bijvoorbeeld als u niet meewerkt aan omscholing of geen ander passend werk wilt gaan doen.
Computoon