Mag ik met een Quad op rijbaan rijden?

Artikel 6 van het RVV zegt ´een vierwielige bromfiets, die met inbegrip van de lading breder dan 0,75m is, mag, ondanks een bromfietspad, op de rijbaan rijden´ stel, ik heb weg A met verkeersbord verboden voor ´fietsers en bromfietsers' (C15), daarnaast is een bromfietspad, mag ik dan met mijn quad (vierwielige bromfiets, breder dan 0,75m want hij is 0,90m) toch op die weg waar ik als 2wielige bromfiets niet mag?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Dat staat er toch?

Antwoorden (1)

Antwoord op de laatste vraag in de toelichting: de bromfietsquad niet.

Het volledige artikel:

Artikel 6
1.Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.

2.Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.

3.Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

Dus in "normale" omstandigheden (geen verbodsbord om te rijden op de rijbaan) mag de bromfietsquadbestuurder kiezen: rijden op rijbaan of op het fiets/bromfietspad. Een gewone bromfietsers heeft die keuze niet; die moet op het fiets/bromfietspad als het er ligt.

Mag er niet gereden worden op de rijbaan (verbodsbord) dan moet ook de bromfietsquadbestuurder op het fiets/bromfietspad rijden als het er ligt. Ligt het er niet: dan valt er niets te rijden.

1. Plaats op de wegArtikel 61.Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.2.Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.3.Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
vorige volgende
Computoon