Mag een werkgever een ontheffing (voor de avondklok) voor zichzelf aanvragen i.v.m. het bezoeken van zijn bedrijf?

Stel; er is melding binnengekomen van de buren waar het bedrijf staat dat er iets is gebeurd met het bedrijfspand. Kan je dan voor zo'n geval een ontheffing voor je zelf geven om even naar het pand te gaan om te kijken wat er aan de hand is?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (2)

Bedoel je tijdens de avondklok? Hij kan altijd een aanvraag doen bij de politie of gemeente, maar zal goede argumenten moeten hebben. Zo kreeg in Geleen (gisterenavond) iemand een bekeuring omdat hij zijn winkelpand wilde beschermen tijdens rellen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Je hoeft geen aanvraag in te dienen bij gemeente.
Ja, een werkgever mag zichzelf ontheffing verlenen mits daar een goede reden voor is. Het bedrijf dient wel onder de uitzonderingen te vallen wat het kabinet gepubliceerd heeft.
Meer informatie hier:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok/regels-avondklok

Diegene dient wel een werkgeversverklaring én een werknemersverklaring bij zich te hebben zoals de overheid deze opgesteld heeft.

Een voorbeeld, een ZZP-er die zorgverlener is, mag bij medische spoed de avondklok negeren. Deze dient dus 2 verklaringen bij zich te hebben, en beide moeten correct ingevuld zijn en ondertekend zijn.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Ik snap de min niet, omdat ik denk dat dit antwoord in de basis goed is. Het lijkt me belangrijk om van te voren vast te stellen wie tekenbevoegd is namens de abstracte 'werkgever'. Ook kan eventueel 'noodsituatie' geclaimd worden. Ik zou ook zorgen voor actueel bewijs, bewaar dus bv app-verkeer met de buren of laat hen eerst foto's maken.