Waarom zijn click sigaretten verboden?

Ik was op zoek naar deze sigaretten voor een goede vriend, maar ik kon ze nergens vinden. Blijkbaar zijn ze verboden, maar waarom?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/roken-en-tabak/verbod-op-mentholsigaretten
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Je kan ze in het buitenland nog krijgen. Duitsland niet, maar Italië en Oostenrijk wel. België weet ik niet.

Het beste antwoord

Omdat sinds 20 mei 2016 tabakswaren geen smaak- en geurstoffen mogen bevatten in (o.a.) de filters.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/roken/roken-ontmoedigen
"
Ook mogen FILTERS, papier, capsules en verpakkingen van tabaksproducten geen SMAAK- en GEURstoffen meer bevatten. Dat betekent dat ‘click-sigaretten’ sinds 20 mei 2016 niet meer geproduceerd mogen worden. U mag de producten niet meer verkopen sinds 20 mei 2017.
"

Deze regels zijn verzonnen om op allerlei wijze het roken te ontmoedigen. Het idee erachter zal iets zijn dat door extra smaakjes te verbieden, mensen en vooral jongeren minder snel geneigd zijn te gaan of te blijven roken.
===
Overigens zijn click-hulzen niet verboden, aangezien deze geen tabak bevatten.
Je kan dus nog wel lege hulzen kopen en die zelf vullen.
https://www.sigaren.shop/search/click+hulzen/
Toegevoegd op 26 december 2020 13:06: tekst
LeonardN
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Clicksigaretten hebben een smaakje.
De Rijksoverheid is al een aantal jaren bezig om het roken te ontmoedigen en voerden daarom een aantal regels/verboden in. Zo is het sinds mei 2016 verboden dat sigaretten en andere tabaksproducten een smaakje bevatten.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Sigaretten en shag met menthol mogen vanaf 20 mei 2020 niet meer gemaakt en verkocht worden. Ook sigaretten of shag met een andere smaak dan alleen tabak zijn verboden.
Griffin
3 jaar geleden
"Clicksigaretten hebben een smaakje."
Normale sigaretten hebben ook een smaakje, het gaat om dat het een aantrekkelijk smaakje is wat het laagdrempelig maakt bij de jeugd, daarom is het verboden, niet omdat het een smaakje heeft.
ronron1212
3 jaar geleden
@Griffin dit is de tekst van de overheid een tabak smaak is niet verboden.
LeonardN
3 jaar geleden
@ronron1212 En daarom reageert Griffin dus. AnnBoo8146 zegt het niet correct. Clicksigaretten zijn niet verboden omdat ze een smaakje hebben, maar omdat ze een smaakje hebben ANDERS dan (enkel) tabaksmaak. Als de tekst van AnnBoo zou kloppen zouden gewone sigaretten ook verboden zijn, omdat ze namelijk een smaakje hebben... tabaksmaak. AnnBoo had beter de relevante tekst kunnen kopieren, het gaat namelijk in deze om nog iets anders. "
Ook mogen filters, papier, capsules en verpakkingen van tabaksproducten geen smaak- en geurstoffen meer bevatten. Dat betekent dat ‘click-sigaretten’ sinds 20 mei 2016 niet meer geproduceerd mogen worden. U mag de producten niet meer verkopen sinds 20 mei 2017.
" Altijd het gevaar als mensen iets in eigen bewoording gaan verwoorden, terwijl ze gewoon de tekst kunnen knippen en plakken.