Als je wordt aangehouden en je hebt 1 gram wiet bij je, krijg je dan als 19-jarige een brief thuis?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
14.9K

Antwoorden (1)

Je mag niet met wiet rondlopen, ongeacht je leeftijd. De wet zegt dat het bezit van alle drugs strafbaar is.

Er zijn wel richtlijnen van het ministerie van justitie, dat als het om een kleine hoeveelheid voor eigen gebruik gaat (softdrugs tot 5 gram), de wiet ingenomen wordt en er geen vervolging zal plaatsvinden. Als je minderjarig bent (onder de 18 jaar), dan wordt wietbezit niet gedoogd. Je mag dan ook niet met bijvoorbeeld 1 gram wiet rondlopen, want er wordt altijd proces-verbaal opgemaakt.

In jouw geval kan het zijn dat je er met een gesprek vanaf komt en geen brief thuisgestuurd krijgt. Voor hetzelfde geldt ontvang je wel een brief. In principe blijft het bij je hebben van wiet strafbaar.