Valt een KvK-nummer onder de AVG wetgeving?

Is het voor een betaalprovider als Mollie toegestaan om de KVK-nummer van een klant van hun door te geven aan een consument?

Een Nederlandse webshop, die in Nederland verplicht is om de KVK-nummer te vermelden, handelt onder een BV naam die niet bestaat in Nederland en vermeld daarnaast niet hun KVK-nummer en weigert te antwoorden op mailberichten.

Betalingen zijn gedaan via Mollie gedaan en Mollie beschikt dan ook over bedrijfsinformatie zoals de KVK. In feite, omdat de KVK verplicht vermeld moet worden, zou dit niet onder de AVG-wet moeten vallen. Denk ik dan. Hoe zit dit precies? Kan Mollie een KVK-nummer doorgeven om communicatie met de webshop mogelijk te maken?
Excuus, erop gewezen dat AVG natuurlijk om persoonsgegevens gaat en niet om zakelijke gegevens. Kan Mollie dan nog weigeren om vanwege de privacy de KVK-gegevens niet te delen? Ik neem aan dat dit gewoon gekoppeld moet zijn aan een bedrijfspand wat niet direct te herleiden is naar het huis van iemand oid

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Powergen
3 jaar geleden
De AVG gaat om persoonsgegevens, niet om bedrijfsgegevens.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oh ja, excuus. Afgezien van de AVG dan, kan Mollie dan weigeren om in dit geval het KVK-nummer niet te delen vanwege privacy redenen?
TurfGraver
3 jaar geleden
Mollie is niet verplicht om welk gegevens dan ook te delen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik begrijp dat ze nergens toe verplicht zijn. De vraag is of zij deze informatie wettelijk gezien wel of niet mogen delen vanwege de privacy.
TurfGraver
3 jaar geleden
Ze zouden het mogen delen.
KVK nummers zijn geen privacy gevoelig gegevens.
Maar ze zullen het niet doen.
tinus1969
3 jaar geleden
Je hebt al wat gekocht bij die webshop en hebt nu problemen? Wat voor problemen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heb een bepaalde online product besteld wat compleet afwijkt van hetgeen wat ik ontvangen heb. Na wat e-mailberichten waar heel langzaam op gereageerd wordt hebben ze de website dusdanig geprobeerd aan te passen (Heb nog screenshots van hoe het was) om het te doen lijken dat ik wel hetgeen heb ontvangen. Bedrijfsnaam is niet terug te vinden via de KVK en er is geen kvk-nummer op de website
TurfGraver
3 jaar geleden
Daar heeft Mollie toch niets mee te maken?

Antwoorden (1)

Mollie biedt service op het gebied van betaaldiensten. Ze zijn geen bemiddelingsbureau voor klachten of communicatieproblemen met een webshop. Ze zijn (dus) ook niet verplicht om wat voor gegevens dan ook van het betreffende bedrijf door te geven aan consumenten.

Met alleen een KVK nummer kom je overigens nog nergens. Het adres en telefoonnummer dat bij de KVK geregistreerd staat kunnen al lang veranderd zijn. Een ondernemer die niet gevonden wil worden, zorgt wel dat hij niet te traceren is via een KVK nummer.
Inekez1
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@Inekez1 het kvk register is openbaar tegen betaling kun je alle gegevens opvragen bij de kvk.
Inekez1
3 jaar geleden
@ronron, dat weet ik. Maar je krijgt dan alleen de gegevens die bij de KVK staan geregistreerd. En dat zijn niet gegarandeerd de juiste gegevens. KVK controleert niet continu of bijvoorbeeld het opgegeven telefoonnummer nog werkt.
ronron1212
3 jaar geleden
Ik ken de KVK goed maar dat aantal is zeer klein wat jij nu noemt en dan weet je ook direct dat het bedrijf mogelijk niet betrouwbaar is.
tinus1969
3 jaar geleden
@ronronr1212, maar dat is precies het punt - dit lijkt een onbetrouwbaar bedrijf.
ronron1212
3 jaar geleden
Tinus169 zie daar niets van in de vraag of het anrwoord.
Inekez1
3 jaar geleden
@ronron, In de vraag staat: "...handelt onder een BV naam die niet bestaat in Nederland en vermeld daarnaast niet hun KVK-nummer en weigert te antwoorden op mailberichten."