Kan mijn kind mijn aangenomen naam krijgen, als ze de naam draagt van mijn ex?

Ik ben mevrouw B, ik heb 3 kinderen.
Kind A
Kind B (draagt mijn naam)
Kind B.(draagt mijn naam)
Kind A is van een andere man, man heeft kind erkend maar geen gezag en nooit contact gehad.
Ik ga trouwen met meneer C (vader van 2 kinderen B). Bij trouwen in Nederland blijft mijn officiële naam (B) op mijn papieren maar mag ik C wel gebruiken. Ik wil graag mevrouw C zijn, mijn kinderen met de naam B worden dan ook C.
Kan mijn kind (Kind A) ook de naam veranderen in kind C? Hoe gaat dat? Via Justis? Of welk traject? Zij wilt dat zelf wel.
Krijgt zij dan mijn aangenomen naam? Of krijgt ze dan mijn geboortenaam?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Pindakaas87, uw vraag en wens is wel erg complex. Te complex om even hier te beantwoorden en om het allemaal goed te plaatsen is wel een stief kwartiertje nodig.
Vraag advies bij het Juridisch Loket. Via googelen komt u gegarandeerd op het verkeerde pad. Voor een juist advies en antwoord is absolute kennis van zaken vereist.
Lees de pagina van de Rijksoverheid (van Justis) goed door en u komt een heel eind. Er is veel mogelijk maar niet alles zonder drempels.
https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/ouderschap/achternaam-kind-wijzigen/
https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/faq-achternaamswijziging/wanneer-kan-mag-ik-de-achternaam-van-mijn-minderjarige-kinderen-wijzigen.aspx
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wijzigen van de achternaam van een minderjarig kind (jonger dan 18 jaar) kan alleen in bepaalde situaties en er gelden strenge voorwaarden. Een verzoek tot het wijzigen van uw achternaam kunt u indienen bij Justis. Meer informatie over deze procedure kunt u vinden op www.justis.nl. of info bij een Familierecht advocaat.
https://www.ppadvocaten.nl/familierecht-advocaat/naamswijziging https://www.
Antoni
3 jaar geleden
@Pindakaas87, @JoanDArc, de kosten hiervoor zijn ook niet onaanzienlijk, meer dan € 800,-, als ik het goed heb!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni, ja de kosten kunnen zeer hoog oplopen. Zeker bij amateuristische adviezen. Dit is een casus voor iemand met dossierkennis. De wensen van de biologische of juridische vaders zijn ook van belang. De kinderen zijn nog niet volwassen.
Hier moet met professionele ogen naar worden gekeken. Amateuristische adviezen kunnen veel financiele en emotionele schade aanrichten .
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zie nu ook dat in de vraag al aannames staan over naamsgebruik die niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni, hierbij een opgave van de minimale kosten voor drie kinderen. Er komen nog veel meer kosten om de hoek kijken zoals bij het aanvragen van de juiste documenten.
https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/index.aspx
Antoni
3 jaar geleden
Dank je, @JoanDArc, maar die informatie is verder met name van belang voor de vraagstelster, niet voor mij...

Antwoorden (1)

Kind A.

Ja, als de toekomstige partner voor een bepaalde tijd uw kindereren heeft opgevoed en verzorgt, als Justis dit goedkeurt.

https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/ouderschap/achternaam-kind-wijzigen/
Voorwaarden achternaam
Wilt u dat uw kind de achternaam krijgt van uw nieuwe partner? Dat kan alleen als hij of zij uw kind een aantal jaren heeft opgevoed en verzorgd. Dit heet de verplichte verzorgingstermijn. De termijn begint te lopen na het einde van de relatie met de andere ouder.

Deze termijn is:

5 jaar achterelkaar voor kinderen tot 12 jaar
3 jaar achterelkaar voor kinderen van 12 tot 18 jaar

Kosten wijzigen achternaam
Uw aanvraag kost geld:

• € 835 voor 1 of 2 minderjarige kinderen

===

Voor de kinderen B, geldt dat dit wel moet worden aangevraagd en enkel kan worden gewijzigd op de dag van trouwen.

https://trouwen.nl/inspiratie/achternaam-kind-veranderen-na-erkenning-of-huwelijk
"
Naam kinderen veranderen

Een naamsverandering van je kinderen kan niet op elk moment en ook maar één keer. Je kunt de naamsverandering alleen laten uitvoeren op de dag dat je trouwt met je partner (of een geregistreerd partnerschap aangaat). Jullie moeten dan allebei een akte van naamskeuze ondertekenen. Opnieuw de naam veranderen is daarna niet meer mogelijk. Ook moet je het ruim van tevoren aangeven dat je de naam van je kinderen wil veranderen. Dat kan bij het afleggen van de verklaring huwelijk of partnerschapregistratie. Voor kinderen onder de zestien jaar kan je zelf een naamswijziging doen, kinderen ouder dan zestien jaar moeten zelf ook een handtekening zetten.
"
Dat is kosteloos:

(Zelfde bron)
Kosten naamsverandering bij huwelijk

Een naamsverandering is gratis, als je tenminste trouwt met de ouder van je kinderen. Je kunt de naam ook maar eenmalig veranderen op deze manier. Ga je opnieuw trouwen en wil je graag dat je kinderen de achternaam krijgen van je nieuwe partner? Dan geldt een hele andere procedure en zit er ook een behoorlijk prijskaartje aan, namelijk rond de € 835 euro voor één of twee minderjarige kinderen en € 1670 euro voor drie of meer minderjarigen. Je moet hiervoor een aanvraag indienen en veel documenten opsturen.
===

Bij kind A geldt nog een punt namelijk instemming andere ouder.
En gaat om de naam van de nieuwe partner, dus de aangenomen naam.
Toegevoegd op 29 juli 2020 21:32: tekst
LeonardN
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Instemming andere ouder
Heeft de andere ouder geen gezag of heeft u vervangende toestemming gekregen van de rechter? Dan heeft u instemming van de andere ouder nodig met de naamswijziging. Dit betekent dat altijd naar de mening van de andere ouder wordt gevraagd. Ook als deze geen contact heeft met het kind of geen kinderalimentatie betaalt. Stemt de andere ouder niet in? Dan wijzigt de achternaam meestal niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antwoord is zonder echte dossierkennis en vakkennis. Meer van kies maar wat je denkt dat van toepassing is. Internet googelen is geen kennis van zulke ingewikkelde juridische zaken hebben. Het is geen 1 plus 1 is twee dus kies maar.
LeonardN
3 jaar geleden
"Het is geen 1 plus 1 is twee dus kies maar." Ik zeg nergens dat er een keuze is. De vrager komt zelf met twee gevallen; kinderen met achternaam B, en een kind met achternaam A, voor kind A, geldt een serie voorwaarden waaraan moeten worden voldaan en dan nog de mogelijkheid dat Justis het afkeurt. Al deze informatie is gewoon te googelen, de vrager had dit zelf kunnen doen, maar een ieder kan dit met de gegeven informatie, daarvoor is geen "dossierkennis"* of vakkennis nodig.
Als het antwoord feitelijk niet klopt, dan hoor ik het graag, en zal ik het aanpassen als jij of een ander aan kan tonen waar het niet klopt.
Geef dan even aan waar de fout zit, dus in welke zin, of in welk concept, en wat het wel moet zijn. *Welk dossier?!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel google van Internet citeren is dus geen antwoord op de vraag. Alles opsommen wat het antwoord eventueel zou kunnen zijn is kies maar uit wat van toepassing is. En daar gaat het juist om. Welke situatie is van toepassing., die kun jij niet beoordelen. Ergo: dit is geen antwoord op de vraag. Ik ga hier niet over discussiëren. Dus einde verhaal. Hier laat ik het bij.
LeonardN
3 jaar geleden
Alles wat ik opsom is relevant voor de vrager. Het zijn gewoon een hoop voorwaarden waaraan voldoen moet worden. Het is zeker een antwoord op de vraag. Ja, als aan de gestelde voorwaarden (die ik noem in het antwoord) wordt voldaan/is voldaan. "Welke situatie is van toepassing., die kun jij niet beoordelen."
De vrager geeft de situatie weer. De site bespreekt dat geval. Nogmaals als je een fout in mijn antwoord kan ontdekken, gegeven de uitleg van de vrager, dan hoor ik het graag.