Is het illegaal als iemand van 16 een relatie begint met iemand van 18+ ?

Is het illegaal als iemand van 16 een relatie begint met iemand van 18+ en dan heb ik het niet zo zeer over sex hebben maar gwn van elkaar houden enzo

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Ivana
3 jaar geleden
Hoeveel jaar moet er bij worden opgeteld? Met 18+ kan je ook 48 jaar bedoelen. Dan wordt het een ongezonde situatie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je het over relatie hebt (dus meer dan alleen vriendschap) en niet zozeer over seks wat bedoel je dan met - houden van -. Houden van enzo is meer dan alleen vriendschappelijke gevoelens hebben.
Zoals je de vraag stelt concludeer ik dat je nog lang niet toe bent aan een relatie. Ik raad je aan: handen af van volwassen mannen.

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet illegaal.

In de praktijk kan het echter problemen opleveren omdat de ouders nog verantwoordelijk zijn voor (het welzijn van) de 16-jarige. Ook kan de volwassene in de relatie eenvoudig (onterecht) worden beschuldigd van het uitvoeren van handelingen die wettelijk niet zijn toegestaan tussen een meerderjarige en een minderjarige. Dat levert natuurlijk ook allerlei moeilijkheden op. Zo lang de betrokkenen zich hiervan bewust zijn, respect voor elkaar hebben en houden, en rekening houden met elkaars gevoelens, is er echter weinig aan de hand.
Antoni
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ plus
"Ook kan de volwassene in de relatie eenvoudig (onterecht) worden beschuldigd van het uitvoeren van handelingen die wettelijk niet zijn toegestaan enz enz."
En dat gaat gegarandeerd gebeuren als de mannelijke volwassen persoon op een gegeven moment zegt geen prijs meer te stellen op contact (dat gebeurt meestal als de man een serieuze liefdesrelatie krijgt). Dan kan jaloezie van de minderjarige gevaarlijke vormen aannemen.