mag team adresonderzoeken zomaar gegevens opvragen ivm AVG?

een kennis ligt in een scheiding; hij heeft vervolgens enige tijd in een huurwoning gezeten, maar dat werd te duur; nu wil hij zich weer inschrijven in de woning die op de naam van hem en zijn (ex) partner staat, overigens logeert hij nu even elders; maar de gemeente heeft de ex partner benaderd met de vraag of hij hier daadwerkelijk woont; en vervolgens de inschrijving geweigerd

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Ja. Dit gaat om een wettelijke taak,namelijk (correct) GBA.
tinus1969
3 jaar geleden
Hij woont niet in die woning, en kan dus ook niet geregistreerd worden alsof hij wel in de woning woont. Zéker niet als de bewoonster - zijn ex - daar niet mee instemt: het zou wat moois zijn als iedereen zo maar kon zeggen dat hij ergens woonde waar hij niet woont! Want dat heeft bijv. ook gevolgen voor eventuele toeslagen, voor gemeentelijke belastingen etc.