Waar komt deze uitdrukking vandaan: Het is bewezen, maar is het ook waar?

Ik heb weleens gehoord dat het uit het Romeins Recht kwam, maar is dat waar?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@koningshuis, zie ook:
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/filosofie/vraag/38523/alleen-bewezen/
Zitten leuke antwoorden bij of deze theorie wel waar is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@koningjos, ik zie dat mijn verbeteraar de naam van uw account op eigen doft heeft gewijzigd in @koningshuis ::))
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat ruikt dus een beetje naar een poging tot filosofie.
Amadea
3 jaar geleden
Ik denk dat de vraag beter anders geformuleerd kan worden, omdat het helemaal niet gaat over de herkomst van een bestaande uitdrukking (en dan in de catorie Taal zou moeten staan). Meer iets in de richting van: Is het op het gebied van wetgeving mogelijk dat iets bewezen wordt maar toch niet waar blijkt te zijn?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deze vraag heeft zo'n lange filosofische achtergrond dat deze inmiddels ook wel een uitdrukking genoemd mag worden.
Het is bewezen, maar is het ook waar wordt zeker in de Raadkamer vaak gesteld.
@Amadea, wel of geen uitdrukking, wel of niet in de juiste rubriek, (in Taal zeker niet) vind je het nou echt iets om een punt van discussie van te maken? Zo ja, wil je mij dat uitleggen?
Amadea
3 jaar geleden
Het gaat mij om het taalkundige begrip uitdrukking. Die zegt dat het gaat om een vaste idiomatische verbinding. Je mag geen commentaar geven op taalgebruik, maar het lijkt mij dat de in een vraag gebruikte woorden niet tot verwarring zouden moeten leiden. Waar de reactie met de woorden verbeteraar en doft over gaat is mij zelfs een volkomen raadsel. Dat is kennelijk inside information, die hier niet thuishoort.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea, eerst een reactie op je enigszins vinnige opmerking: "Waar de reactie met de woorden verbeteraar en doft over gaat is mij zelfs een volkomen raadsel. Dat is kennelijk inside information, die hier niet thuishoort."
Nou, nou, poeh, poeh.
De opmerkingen verbeteraar en eigen doft in mijn tweede reactie verwijzen naar mijn EIGEN eerste reactie hierboven. Deze reactie was gericht aan@koningjos. Na de plaatsing zie ik dat er @koningshuis staat ipv @koningjos. Dat moet ik verbeteren. Een verbetering van mijn EIGEN reactie.
Je bent niet de eerste die een verbeteringsreactie op mijn EIGEN reactie aanvalt. Een pavlovreactie misschien?
Nu mijn reactie over waar het echt over gaat. De vraag zoals @koningjos deze gesteld heeft leidt bij mij in ieder geval niet tot verwarring. Mocht de vragensteller toch iets geheel anders bedoelen dan meldt deze zich wis en zeker voor nadere uitleg van zijn vraag.
Amadea
3 jaar geleden
Waaruit dan weer dubbel en dwars blijkt hoe belangrijk het is om duidelijke woorden te gebruiken. "Mijn verbeteraar" gaf mij het idee dat het ging om een persoon die - zoals je diverse keren hebt geschreven - meent te moeten verbeteren wat juist correct geschreven staat met de bedoeling de ander in een verkeerd daglicht te stellen. Het is nu dus tot een en al misverstand geworden. Feit blijft dat de vraag gewoon niet duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea, waaruit dan weer dubbel en dwars blijkt, dat bij verkeerd lezen, de lezer de schuld bij zichzelf moet zoeken. De reactie over de verbeteraar was specifiek gericht aan @koningjos, ik heb er geen rekening mee gehouden dat een derde hierop zou reageren.
De opmerking dat het ging om een persoon die meent te moeten verbeteren wat juist correct geschreven staat .... "met de bedoeling de ander in een verkeerd daglicht te stellen" .... is nooit mijn bewering geweest, laat ik dus geheel voor jouw rekening. Of ik lees iets verkeerd.
Feit blijft dat als een lezer de vraag niet duidelijk vindt, dit niet voor iedereen geldt. De vraag hoeft niet in universitair Nederlands te worden gesteld.
Een uitdrukking is een vaste, idiomatische verbinding van woorden, met een figuurlijke of metonymische betekenis die vrijwel altijd op zichzelf een zin vormt
Als ik op ieder slakje zout moet gaan leggen zou ik voorbijgaan aan de inhoud, een punthoofd krijgen en in bewijsnood komen te verkeren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb ooit gehoord dat deze uitdrukking uit het Romeins Recht kwam, kan dat kloppen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@koningjos, dat de uitdrukking oorspronkelijk uit de tijd van het Romeinse Recht komt is niet onwaarschijnlijk.
enige teksten uit het Corpus Iuris Civilis kunnen naar deze redenering verwijzen.
De Trajanusregel: Het is immers beter dat het misdrijf van een dader ongestraft wordt gelaten dan dat een onschuldige veroordeeld wordt, kan daarnaar verwijzen. Het bewijs mag geen twijfel laten bestaan en moet helderder dan het daglicht zijn. De verdachte had het recht op het voordeel van de twijfel.
Praesumptio innocentiae (Tot het tegendeel is bewezen) is een grondbeginsel uit het Romeinse Recht. Het is een beroemde stelregel geworden en tot op de dag van vandaag in uiteenlopende numerieke verhoudingen met de onschuldpresumptie verbonden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het daarmee onderstreepte belang niet tot een onterechte strafrechtelijke veroordeling te komen, spreekt tevens uit het volgende, in de Codex Iustinianus aangetroffen vereiste:
“alle aanklagers die zaak [dienen] aan [te] brengen, die gesterkt is door geschikte getuigen of voorzien van volstrekt duidelijke bescheiden […] voor het bewijs die geen twijfel laten bestaan en helderder dan het daglicht zijn”. Ook andere passages van het Corpus verwoorden de gedachte dat de verdachte het voordeel van de twijfel toekwam. https://www.navigator.nl/document/id216f13a2de82453aa7988e6c8f917b7d/totdat-het-tegendeel-is-bewezen-staat-en-recht-nr-35-ii-2-praesumptio-innocentiae-in-het-romeinse-recht?ctx=WKNL_CSL_2569 Totdat het tegendeel is bewezen (Staat en Recht nr. 35), II.2 Praesumptio innocentiae in het Romeinse recht?
Een interessante visie van mr. drs. Joeri Bemelmans.
Ik hoop dat alles goed overkomt. Ik zal deze bron ook bij het antwoord plaatsen

Antwoorden (2)

Cogito ergo sum ('Ik denk, dus ik ben') is een filosofische stelling van René Descartes, die een belangrijk element werd van de westerse filosofie. Eigenlijk is dit de enige bewezen waarheid.
Dit wil nog niet zeggen dat elke waarheid ook echt zo is. In de wetenschap is iets waar tot dat het tegendeel door een nieuw onderzoek is 'bewezen'. Op dat moment is er weer iets anders 'waar'.
De gevraagde uitdrukking is waarschijnlijk één van de vele filosofische stellingen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het klopt dat de uitdrukking - Het is bewezen, maar is het ook waar? - een filosofische stelling is.
Iets is wetenschappelijk bewezen, is het dan waar?
Deze vragensteller is beslist niet de enige die deze vraag stelt. Ee vraag die afkomstig uit de filosofie en ongeveer door elke filosoof aan zichzelf gesteld. En niet alleen door filosofen. Het is ook een veel voorkomende vraag in de rechtspraak waarbij de term wetenschappelijk in veel gevallen wordt weggelaten.
Coen Simon, een 47-jarige Nederlandse filosoof die na zijn studie wijsbegeerte redacteur werd van Filosofie Magazine concludeert het volgende na het zich stellen van een aantal vragen.
Als dingen zijn aangetoond, wil dat niet per se zeggen dat het niet meer te betwisten valt.
Wanneer is iets echt? Wanneer is iets de waarheid? Als het bewezen is? Maar wanneer is het dan bewezen? Als iets bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzocht is, gaan we ervan uit dat het waar is. Volgens Coen Simon wordt onze ‘subjectieve mondigheid’ onderdrukt door waarheden van de wetenschap en van factcheckers. Mensen vinden het vaak moeilijk om iets in te brengen tegen deze claims: “Als we iets willen beweren, relativeren we het bij voorbaat want het is ‘maar’ onze subjectieve mening.”

Bovendien zijn wetenschappelijke feiten iets heel anders dan de ‘waarheid’, aldus Coen Simon: “Zelfs de hardste wetenschappelijke feiten zijn geen waarheden, maar zekerheden. Dat wil zeggen, ze zijn alleen tot op falsifieerbare hoogte waar. Een feit dat in theorie niet weerlegd kan worden is geen feit, maar een tautologie – een ronde cirkel.”
De wetenschap is geen mening en geen absolute waarheid. Als iets wetenschappelijk bewezen is, is het dan waar? Momenteel een modern debat met een lange, filosofische geschiedenis.
Ergo: Het is wetenschappelijk bewezen, maar is het ook waar? is afkomstig uit de filosofie.
Het is bewezen, maar is het ook waar? wordt in de rechtspraak veel toegepast.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Volgens mij is dit antwoord waar.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De twee in de Puttense moordzaak, een Vlaardinger die drie jaar ten onrechte in de cel zat, Lucie de B na zeven jaar cel vrijgesproken.
Zaken waarbij gold: het was wettig en overtuigend bewezen, maar toch niet waar.