Hoe groot is de kans dat je gepakt word voor pinpas fraude?

Ik bedoel dit door middel van dat je iemand geld op je rekening laat zetten en dit er vervolgens contant vanaf haalt en je zelf een percentage mag houden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
8.2K
paulus811
4 jaar geleden
Dat is wel het domste wat je kunt doen. Maar ik hoop dat degene die denkt met dit soort criminaliteit geld te verdienen, stevig gestraft wordt en nooit meer een baan, verzekering en bankrekening zal kunnen krijgen.
ronron1212
4 jaar geleden
Zo is dat @paulus811 Kleine criminele hard aanpakken. Dit soort heeft echt geen geweten.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik snap zulke hoop niet. Iedereen maakt fouten in zijn leven en een puber (volgens mij azen criminelen vaak op jongeren) kan niet altijd zijn acties overzien. Waarom iemand dan hoopt dat een persoon zijn levenlang gestraft wordt voor een keuze die soms in een paar domme tellen gemaakt wordt snap ik niet.
Pieterke
4 jaar geleden
Wil je zelf geldezel worden? Zo ja, dan ben je inderdaad een ezel. De kans dat je gepakt wordt wordt steeds groter omdat de politie steeds meer achter verdacht/crimineel geld aan gaat. Je riskeert bovendien een (cel)straf, en bovendien is de kans aanwezig dat je nooit meer een baan krijgt, geen bankrekening krijgt enz. Wil je zo'n leven?
Pieterke
4 jaar geleden
ronron1212: Ik vind het wel erg kort door de bocht om te beweren dat zo iemand geen geweten heeft. Ik denk dat heel veel mensen weleens iets doms doen in hun leven, vooral jongeren.
Ik vind ook dat mensen die dit doen gestraft moeten worden maar iedereen verdient een 2e kans.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rickvandebeek. Een geldezel kan met zijn klompen aanvoelen dat hij iets doet wat het daglicht niet kan velen. Voor het excuus: ik wist niet dat het niet mocht, zijn officieren van Justitie en de rechters niet gevoelig. Daar komt de verdachte niet mee weg. Nog sterker, zij zullen ronduit zeggen dat zij de verdachte niet geloven en het je zwaarder aanrekenen.
Je vraag hoe groot de pakkans is, is voor mij al een vermoeden dat jíí in ieder geval weet dat je bankrekening ter beschikking stellen om op deze manier makkelijk geld te verdienen strafbaar is.
tinus1969
4 jaar geleden
@Rickvandebeek, vanwaar je vraag? Ken je iemand die dit heeft gedaan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het gaat niet alleen om de kans gepakt te worden als geldezel; ook de crimineel zal je nooit meer met rust laten als je eenmaal hebt meegewerkt. Ga er van uit, dat als je gepakt wordt door justitie je veel beter af zul zijn als dat je gepakt wordt door de crimineel.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161 Dat zal je even uit moeten leggen.
Ik zeg het tegenovergestelde, het laatste wat die criminelen willen is een spoor naar hun toe. Zodra de geldezel gebruikt is zal elke link elke communicatie tussen geldezel en de werkelijke crimineel verbroken worden.
Justitie zal er wel oren naar hebben als de geldezel aangeeft dat deze nog dikwijls door de crimineel gecontacteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@elder161, zeker weten, de crimineel (zijn meestal onderdeel van een groep) zal je niet met rust laten, tot het moment dat je gepakt wordt. Ik ken wel gevallen dat de witwasser tijdens detentie van de geldezel hem of zijn familie niet met rust liet. Hij wil zijn geld terug.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
Toevallig heb ik een deel van de criminele werkmethoden leren kennen (o.a. mensen onder druk zetten mee te werken). Ik heb als chemicus 15 jaar lang cursussen gegeven aan de politiekorpsen in het Zuiden van ons land. Dat ging dan voornamelijk om de drugslaboratoria. Ik heb de cursisten geleerd hoe de drugs worden gemaakt, wat het gevaar is van de chemicaliën op de illegale laboratoria, welke gevaren de politiemensen lopen als ze deze laboratoria binnenvallen en ook hoe ze aan de inrichting van een laboratorium kunnen zien of er professionele chemici achter zitten. Neem voor deze keer dan maar van mij aan, dat deze politiemensen mij ook veel hebben geleerd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rickvandebeek, Ik ga er van uit dat de de vraag louter informatief is en vragensteller zelf absoluut niet overweegt enige vorm van fraude te gaan plegen, zelfs al zou de pakkans klein zijn.
Is dat wel het geval dan is het vermelden van de volle naam (echte naam?) niet slim.

Antwoorden (2)

Iemand die zijn bankrekening door een ander te laten gebruiken tegen een vergoeding is een geldezel.
Wanneer je meewerkt als geldezel maak je je schuldig aan een strafbaar feit. De straffen die men als geldezel kan krijgen zijn niet misselijk Kunnen oplopen tot vier jaar gevangenisstraf, de geldstraffen zijn max € 76.000 en een strafblad.
Je kunt op een zwarte lijst worden geplaatst waardoor je acht jaar geen bank- of betaalrekening of hypotheek kunt krijgen.
De kans dat u gepakt wordt is groot aangezien de banken kunnen zien dat er plotseling geldbedragen op jouw rekening gestort worden waarvan de herkomst verdacht is.
Je wordt dus niet gepakt voor pinpasfraude, dat heb je niet gedaan, je wordt zwaar gestraft omdat je meegewerkt hebt als geldezel.
Meewerken aan deze criminele activiteit wordt wel pinpasfraude of bankfraude genoemd omdat je als geldezel je bankrekening hebt laten gebruiken voor een criminele handeling, namelijk het witwassen. Doordat alle ongebruikelijke transacties, zeker die op een jongerenrekening vallen direct op, door de banken worden gemeld is momenteel de pakkans haast 100%. De bankrekening wordt direct geblokkeerd en het geld moet door de ontvanger worden terugbetaald.
Voor het excuus: ik wist niet dat het strafbaar is, zijn officieren van justitie en rechters niet gevoelig.
Een geldezel kan namelijk met zijn klompen aanvoelen dat hij iets doet wat het daglicht niet kan velen.
Toegevoegd op 14 maart 2020 13:56: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
HeerVoldemort
4 jaar geleden
+ Ik heb daar eens een programma over gezien. De dame in kwestie werd betrapt. En kreeg enorme problemen daardoor. Geen bank die haar wilde hebben. Huur die niet betaald kon worden. Werk die geen salaris kon storten. Verzekering die haar eruit gooide. Drama niet aan beginnen, al is de verleiding nog zo groot.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En dat zijn nog bijkomende maatregelen aan het adres van de overtreder. Als de crimineel niet gevonden wordt en het geld niet verhaald kan worden op de dader, indien deze minderjarig is, dan wordt het verhaald op de ouders. Zijn deze ouders van een minderjarige werkzaam in de banksector, lopen zij het risico hun baan te verliezen.
Je kunt als strafpleiter van degene die zijn bankrekening ter beschikking stelt weinig uitrichten, hooguit verzachtende omstandigheden naar voren brengen. Het enige wat van belang is, is zorgen dat de (jeugdige) verdachte een eerlijk proces krijgt en de strafeis zo laag als mogelijk naar beneden kletsen. En na een eventuele (jeugd)detentie zorgen voor een zo groot mogelijke tweede kans.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maatregelen zoals tot acht jaar geen bankrekening, is weinig tegen te doen. Je kunt een verzoek of klacht indienen bij het Kifid, de advocaat kan oreren als Brugman, de banken zijn niet te vermurwen. De schulden worden alleen maar hoger.
Ik heb er om redenen, die ik niet wil toelichten, geen bronnen/adressen van advocatenkantoren bij mijn antwoord gezet.
Die kans is (volgens weergegeven artikel) 100%, maar ik zou zelf eerder zeggen dat het richting de 100% loopt (er zal vast wel een keer iemand zijn waarbij de fraude niet ontdekt was, maar die kans is bijzonder klein).

https://nos.nl/artikel/2214554-r-was-een-geldezel-ze-zeiden-dat-het-een-soort-witwassen-was.html
"Als hij had geweten dat de pakkans 100 procent was, had hij het nooit gedaan. De 24-jarige R. was vorig jaar geldezel voor een groep criminelen. Nu kan hij nergens meer een bankrekening openen en misschien wacht hem een celstraf. "Waarom doe je zoiets? Je denkt niet na. Je zit in de problemen en je wil eruit.""

https://www.ls-advocatenstrafrecht.nl/geldezel (oplopend tot 100%)
Pakkans geldezels 100%
Doordat alle ongebruikelijke financiële transacties door banken worden gemeld aan de politie, is er een zeer hoge pakkans. Deze loopt op tot wel 100%. Vermoedt u dat u gebruikt wordt als geldezel, of is uw kind wellicht betrokken bij dergelijke praktijken? Schakel dan meteen een advocaat in. De advocaten van LS Advocaten Strafrecht hebben veel ervaring met fraudezaken en staan u graag bij. Jeugdigen kunnen een jeugdrechtadvocaat inschakelen.
===
https://www.ls-advocatenstrafrecht.nl/skimmen-pinpasfraude
Pinpasfraude
Een snel groeiende vorm van pinpasfraude of bankfraude wordt ook wel aangeduid met de term 'geldezel'. Dit slaat op het feit dat een bankrekening van een bepaalde persoon door criminelen wordt gebruikt voor het witwassen van geld. Vaak gebeurt dit tegen een vergoeding. Het gebruiken van een geldezel is een opkomend fenomeen. Veelal worden de bankrekeningen van jongeren gebruikt die daarvoor een vergoeding ontvangen. Lees meer over 'geldezel'.
Toegevoegd op 14 maart 2020 12:39: tekst
LeonardN