Mag een kind gefilmd worden op de basisschool zonder toestemming?

Vanaf begin dit schooljaar heeft de basisschool waarop mijn zoontje zit een externe partij ingehuurd voor de gymlessen. In de eerste les heeft zij, zoals ze zelf zegt, aanvaringen gehad met diverse leerlingen. Mijn zoontje (bijna 12 jaar) heeft volgens hem ook een aanvaring gehad. Tijdens een gesprek met de gymjuf bevestigd ze de aanvaringen met andere kinderen maar ontkent zij stellig ook een aanvaring met mijn zoontje te hebben gehad. Duidelijk is dat de gymlessen slecht verlopen en dat de houding van de gymjuf weinig professioneel en al helemaal niet pedagogisch verantwoord is. Nu is mijn zoontje onlangs gefilmd tijdens een gymles door de gymjuf. Dit filmpje heeft ze vervolgens tegen hem gebruikt bij zijn eigen leerkracht. Hierop heeft hij verbaal sterk en negatief op gereageerd wat school onacceptabel vond en met gevolg dat hij moest nablijven.

School bagatelliseert het filmen enorm, werd wel vaker gefilmd enz enz en er werd me verzekerd dat het verwijderd was.

Vorig jaar is de wet op de privacy veranderd. Mag een school of in dit geval een derde partij die op school de gymlessen verzorgt zomaar filmen kinderen filmen? Of is dit in strijd met de wet?
Ik weet dat school jaarlijks toestemming moet vragen en dat hebben ze dit jaar in ieder geval al niet gedaan......

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
8.6K
Amadea
4 jaar geleden
Zelf zou ik mij er meer zorgen om maken dat iemand die ongeschikt is voor haar taak toch gewoon door mag gaan met gymles geven op die school, dan om het filmen van jouw kind. Lichamelijke opvoeding is een taak die behoort tot de wettelijke richtlijnen voor scholen. Daar dient een competent persoon voor ingezet te worden!

Antwoorden (4)

Ik ga proberen een zo goed mogelijk antwoord te geven.
Natuurlijk hoor ik dit verhaal alleen uit jouw mond (en ook nog deels, omdat het beknopt wordt weergegeven). Het protocol van de school is mij ook onbekend.

Scholen mogen beeldmateriaal maken van kinderen. De meeste scholen hebben dit vastgelegd in een protocol. Vraag dus naar dit protocol aan de leerkracht. Dan kun je lezen wat de afspraken zijn. Is er geen protocol, mag de school geen beeldmateriaal maken.
Omdat jouw kind onder de 16 jaar is, moet je als ouder toestemming geven of jouw kind gefilmd mag worden. Omdat ik het protocol niet ken, weet ik niet of je bijvoorbeeld toestemming geeft voor een aantal jaar.

Filmen van kinderen door externen gebeurt vaker.
Is de docent lichamelijke opvoeding nog in opleiding?
Net afgestudeerde mensen van de Pabo mogen namelijk geen gymlessen geven.
Tijdens of na de opleiding moet je hier een apart diploma voor behalen.
Realiteit: Oudere leerkrachten (die nog niet onder die regel vallen) moeten de gymlessen overnemen van hun collega’s.
Op een basisschool met allemaal jongere leerkrachten heb je dan al snel een probleem.
Hierdoor wordt momenteel vaak gebruik gemaakt van leerlingen van het Cios.
Zij verzorgen dan de gymlessen en voldoen zo aan hun stage.
Mij lijkt het sterk als een school iemand betaalt om de lessen te verzorgen.

Indien het een student betreft, is het heel normaal om te filmen. Waarom? Zo leer je te kijken naar je eigen lesgeven. Dan zie je jezelf en kun je situaties objectief beoordelen achteraf.
Alleen: De basisschool is verantwoordelijk en moet dit in hun protocol hebben staan. Anders mag het niet, klaar.
Maar, waar is de leerkracht van jouw zoontje op dat moment?
Ik vind dat de groepsleerkracht tijdens de gymlessen gewoon aanwezig moet zijn.
Waarom? Hij of zij is de verantwoordelijke.
En, kinderen proberen ‘vreemden’ heel erg graag uit.

Kortom, vraag naar het protocol (dat moet er zijn. Zo niet, mag het niet), controleer of je inderdaad toestemming hebt gegeven voor de betreffende periode, vraag wie nu precies de les geeft (student?) en wat het doel van het filmen is, vraag ook waarom de groepsleerkracht zelf niet aanwezig is tijdens de gymlessen (vooral als het een student is, moet de leerkracht aanwezig zijn).

Succes, ik hoop je voldoende geholpen te hebben.
Ik zal een link toevoegen over filmen door studenten.
(Gymzaal is een klaslokaal).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
"Is er geen protocol, mag de school geen beeldmateriaal maken." Dit klopt niet. De school mag altijd beeldmateriaal maken, ook zonder protocol. Alleen zonder toestemming mag het niet worden gedeeld. Jouw link gaat uit van een student / stagiair die voor zijn eigen opleiding opnames wil maken op de school waar hij lesgeeft. Dan zouden de beelden die op de basisschool gemaakt worden dus gebruikt worden op de hogeschool van de student. Dat is delen van beeldmateriaal, en daarvoor is altijd toestemming nodig. Een gymjuf die door de basisschool is ingehuurd, valt onder die basisschool. De beelden worden dan alleen intern gebruikt, tussen 2 leerkrachten van diezelfde basisschool. Daarvoor is geen toestemming nodig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Allereerst heb ik in de schoolgids gekeken wat daarin staat over beeldmateriaal en filmen.
Ik kopieer hieronder hetgeen daarin staat. "Van activiteiten op school maken wij regelmatig foto’s. Ook worden er af en toe in de klassen opnames gemaakt. Deze kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld op een ouderavond en/of een informatieavond te laten zien hoe
in een groep gewerkt wordt. In verband met de privacywet(AVG) moet u jaarlijks gaan aangeven of u hier mee akkoord gaat."
Vorig jaar heb ik een mail gehad van school waarin ik toestemming heb gegeven, maar na nu blijkt is dit voor 1 jaar. Ik heb dit jaar niet aangegeven of ik wel of niet akkoord ben. Zoals ik het lees legt school die verantwoording bij de ouders neer?? Verder is de gymjuf geen leerkracht in opleiding. De maakt deel uit van een organisatie die in dienst is bij de Sport Federatie en werken in opdracht van de gemeente.
Bij ons op school verzorgen zij/werken ze samen aan goed bewegingsonderwijs.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De leerkracht is soms wel soms niet aanwezig tijdens de lessen. Is ze wel aanwezig dan lijken de lessen goed te verlopen, is ze er niet dan zijn er problemen. Wat ze doet als ze niet in de les is, geen idee....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1,
Een school mag geen beeldmateriaal maken zonder toestemming. Ze moeten aangeven wat het doel is van beeldmateriaal.
Scholen maken altijd foto’s etc van bijvoorbeeld feesten: kerstviering, carnaval etc. Het doel is altijd delen. Waarom maak je anders foto’s? Ze kunnen op de site komen, Facebook, in het gebouw om de omgeving op te vrolijker etc. Een ingehuurde gymleerkracht hoeft niet zomaar te filmen. Met welk doel? Ik weet uit ervaring (zelf leerkracht) dat de meeste gymlessen verzorgd worden door stagiaires. Daarom de toegevoegde link. Uit de vraag werd niet duidelijk wie precies de les geeft.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Simonsdochter, Het doel was om bij de eigen leerkracht te 'klagen'. Zoals ik al schreef verlopen de lessen slecht en zijn er aanvaringen met diverse leerlingen. Dit komt bij mij over alsof er geen capabele gymjuf les staat te geven en haar gelijk probeert te halen door te leerlingen te filmen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi eve,
Het doel van het filmen (algemeen) wordt verteld in de schoolgids: ouderavond, infoavond.
Daar kan ik nu iets bij voorstellen: ouders kunnen zien dat er een ander persoon is die de gymlessen verzorgd.
Alleen heb je dit jaar geen toestemming gegeven wat ook in de gids staat.
Dus, de school heeft nagelaten en in dit expliciete geval had je misschien geeneens toestemming gegeven. Ten derde wordt het beeldmateriaal nu om een andere reden gedeeld: laten zien aan leerkracht dat leerling zich niet gedraagt.
Dus; geen toestemming gegeven (was slechts voor 1 jaar), geen toestemming voor filmen gymlessen, materiaal wordt gebruikt voor ander doel.
Deze drie punten kun je aanhalen.
De gymleerkracht: staat deze als externe op de teamlijst? Anders had zij het protocol van de school moeten lezen en kijken of ze wel of niet voldoet aan dit protocol. Klik eens in mijn link op ‘rij gezet’. Elke externe (ingehuurde, stagiair, pedagoog etc) kan niet zomaar filmen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als laatste: de leerkracht blijft eindverantwoordelijke. Vraag eens of zij de klas alleen mag laten met de gymleerkracht (indien deze gediplomeerd is waarschijnlijk wel). Logisch dat de groep haar uitprobeert. Zo zijn kinderen.
Zelf laat ik de groep nooit alleen met een ander zoals een muziekdocent, meneer pastoor etc. Waarom?
1 wij mogen dit niet
2 dat doe ik de gast niet aan, omdat kinderen uitproberen
3 ik zie dan ook hoe kinderen zich gedragen, ontwikkelen....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Simonsdochter, Dat is dus ook precies wat ik heb aangegeven in gesprek met school! Ik heb geen toestemming gegeven hiervoor! Mocht school dit had willen filmen, voor trainingsdoeleinden van de gymjuf dan hadden ze dat bij mijn weten bij alle ouders moeten aanvragen of zij hiermee akkoord zijn. Dat is niet gebeurd. Ook is dit jaar nagelaten door school sowieso toestemming aan de ouders te vragen voor het publiceren van foto's en of filmpjes. Nu heb ik nav mijn ervaring met de gymjuf, op sportcoach zoals ze zichzelf noemen, van de betreffende organisatie die op bijna alle scholen de gymles verzorgen, verhalen gehoord dat ze in opspraak zijn vanwege gedragingen van sportcoaches....... Maar daar wil school al helemaal niets horen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jij staat heel sterk: Je hebt geen toestemming gegeven voor dit schooljaar. Ga dit niet alsnog doen.
Je had misschien sowieso geen toestemming gegeven voor het filmen van gymlessen.
De school zegt dat het doel van filmen is: gebruik op ouderavond. In dit geval is het doel dus ook niet kloppend. Je krijgt geen gehoor op school. Frustrerend. Wat je kunt doen:
Vraag een gesprek aan met de directie.
Helpt dit niet: het schoolbestuur.
Voel je je nog niet gehoord (maar zover komt het denk ik niet): klachtencommissie onderwijs. Ik ben en moeder en leerkracht.
Zelf bijt ik veel op mijn tong en laat ik dingen eerst bezinken.
Maar, je wilt wel serieus genomen worden als ouder. En, een school moet er ook voor zorgen dat de rust in de klas bewaard wordt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Simonsdochter, Het is zeker frustrerend. Hij zit 1,5 jaar hier op school en heeft de overstap gemaakt omdat hij niet op zijn plek zat op zijn vorige basisschool. Heeft veel vervelende dingen meegemaakt, is daardoor erg onzeker geworden, heeft een overlevingsstrategie hiervoor ontwikkeld en dat is keihard tegen dingen in gaan wanneer hem onrecht aangedaan wordt. Na 1,5 jaar op deze school, inclusief speltherapie is hij enorm gegroeid, heeft meer zelfvertrouwen en kan zaken beter handelen. Na die eerste gymles en de gebeurtenissen daarop waarin school partij kiest voor de gymjuf en hem af valt op zijn gedrag, is er verwijdering ontstaan tussen school en mijn zoon. Hij heeft zelfs weer een sessie gehad bij zijn therapeut waarbij stil gestaan is bij zijn eigen houding. Dit lijkt als resultaat te hebben dat hij het op eigen kracht wil proberen werkbaar te maken. Klasse, pluim voor hem. Maar echt een minpunt voor school dat op meerdere vlakken blundert en daar niets van wil weten....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat bedoel ik met informatie deels horen.
Achter jouw verhaal zit nog een verhaal.
Indien een sportfederatie (duur) de lessen gaat verzorgen (leerkracht ontlasten) is dat veelal een experiment van de gemeente. Ouders geef je dan toch minstens goede voorlichting!
Het moet een win-win-situatie zijn voor kind, leerkracht, gymdocent.
In dit geval slaat het de plank volledig mis.
Helaas houden leerkrachten elkaar ook vaak een hand boven het hoofd, net als een ziekenhuis, bedrijf..... Elkaar afvallen is een no go.
Nogmaals,
Toestemming ontbreekt, doel klopt niet.
Sommigen kunnen hier zeggen dat er geen protocol nodig is. Je gaat geen foto maken om te evalueren. En, er is wel een protocol, waaraan de school zich dus duidelijk niet houdt.
Als de groepsleerkracht de gymdocent zo beschermd; heb je al een gesprek gehad met de directie?
Puur gekeken naar je kind: een kind moet zich veilig en goed voelen. Dan kan een kind zich ontwikkelen.
tinus1969
4 jaar geleden
Min. Opname mag alleen met toestemming, ook voor intern gebruik. Simpele toepassing AVG. Protocollen die iets anders beweren zijnstrijdig met de AVG.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tinus, er staat geen protocol geen materiaal.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Indien je videobeelden goed omschrijft, maak je al een protocol als school.
Ik ben zelf nog nooit een school tegengekomen zonder dit protocol.
Wij zijn het verplicht op te nemen in de schoolgids.
Quidplura
4 jaar geleden
Het volgende staat vermeld in de schoolgids over foto's en filmen;"Van activiteiten op school maken wij regelmatig foto’s. Ook worden er af en toe in de klassen opnames gemaakt. Deze kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld op een ouderavond en/of een informatieavond te laten zien hoe in een groep gewerkt wordt. In verband met de privacywet(AVG) moet u jaarlijks gaan aangeven of u hier mee akkoord gaat." Wat ik hier ook kan lezen is dat de school sowieso foto's en opnames maakt, MAAR om toestemming vraagt wanneer ze deze willen gebruiken voor een ouderavond o.i.d.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi, hoi, ik heb je even een privé bericht gestuurd!
Inekez1
4 jaar geleden
@eve, Wat een rotsituatie voor je zoontje! Ben het ermee eens dat school hier echt steken laat vallen en het probleem op deze manier niet goed aanpakt. De vraag of er voor interne evaluatie wel of niet gefilmd mag worden zonder toestemming wordt er niet duidelijker op. Ook is niet helemaal duidelijk wat in deze constructie van school - gymjuf / sportcoach nog valt onder 'intern gebruik'. Het protocol is heel verwarrend opgesteld.
"Van activiteiten op school maken wij regelmatig foto’s. Ook worden er af en toe in de klassen opnames gemaakt. Deze kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld op een ouderavond en/of een informatieavond te laten zien hoe in een groep gewerkt wordt. In verband met de privacywet(AVG) moet u jaarlijks gaan aangeven of u hier mee akkoord gaat." ... of u hiermee akkoord gaat. Waarmee??? Aangeven of je akkoord gaat met het maken van de opnames? Of alleen aangeven of je akkoord gaat met het gebruiken van de foto's of filmbeelden voor ouderavond / informatieavond?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.bs-tarcisius.nl/bestanden/486601/Protocol-AVG-en-sociale-media-2018.pdf
Hier een voorbeeld van een protocol, zoals je als ouder mag verwachten van een school.
tinus1969
4 jaar geleden
@Simonsdochter; ook met een protocol mag het niet. Er zijn een stuk of 6 gronden (oa toestemming of wettelijke plicht); deze situatie valt er niet onder.
tinus1969
4 jaar geleden
Ook voor interngebruik is toestemming nodig. De AVG staat boven de schoolgids of protocol.
Gerechtvaardigd belang moet je (gezien de consideransen bij de wetstekst) nauw definiëren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tinus, nogmaals een samenvatting:
Ouders moeten 1 keer per jaar toestemming geven.
Deze toestemming geldt voor alle punten zoals genoemd in het protocol.
Indien er (dit geldt eigenlijk voor filmen) buiten het protocol onverhoopt wordt gefilmd, moet de school dit verplicht vooraf melden aan de ouders.
Waarom?
De ouders weten er dan van.
En.....indien je het als ouders dan toch niet wil, heb je de kans om te zeggen: mijn kind niet.
Kortom, transparantie is een plicht van de school. Weigeren is een recht van de ouders (indien kind jonger dan 16 jaar).
Daarmee zeg ik dan hetzelfde als jij (maar dan uitgelegd met veel meer woorden):
Het mag niet. Een goede school heeft dit in orde.
In Nederland hebben scholen ook het predicaat zeer zwak. Deze scholen hebben hun zaakjes niet in orde. Dit filmen buiten het protocol (wat je dus vooraf als school moet mededelen aan de ouders, zodat zij toch kunnen weigeren), is zeer uitzonderlijk.
Wordt dit al gedaan, moet de camera gericht
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
zijn op het gezicht van de leerkracht, omdat het om zijn evaluatie gaat.
De camera staat dan op de rug van de kinderen. Dit wordt (ouders zijn geïnformeerd) minimaal gedaan.
Dit wordt (als het al gebeurd) eerder gedaan om aan andere teamleden te laten zien hoe het ook kan. Ofwel, een positieve aanpak van een leerkracht wordt gedeeld.
Als laatste, als ouder kun je dan toch zeggen: Ik weet dat jullie dat gaan doen, maar mijn kind mag niet te zien zijn of alleen de rug. Dus heb je als ouder wel nog het recht om te weigeren. Na afloop (delen team) moet dit materiaal verwijderd worden.
tinus1969
4 jaar geleden
@Simonsdochter; zo’n algemene toestemming voor het hele jaar is (al snel) in strijd met de AVG die eist dat toestemming specifiek is.
LeonardN
4 jaar geleden
@tinus1969
Specifiek voor de verwerking en het doel. Dus als je vraagt aan het begin van het jaar of foto's van het kind geplaatst mogen worden op de voor de ouders en leerlingen toegankelijke site van de school dan is dat 1 doel/verwerking. Het doel mag niet veranderen, je mag dan dus met die toestemming de foto's NIET plaatsen op de openbare Facebooksite van de school. https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/algemene-informatie-avg/mag-u-persoonsgegevens-verwerken#wanneer-mag-u-zich-baseren-op-de-grondslag-toestemming-6331
Specifiek
Toestemming moet steeds gelden voor een specifieke verwerking en een specifiek doel. Heeft u meerdere doeleinden om gegevens te verwerken? Dan moet u de betrokkene hierover informeren en voor elk doel afzonderlijk toestemming vragen. Het doel mag niet gaandeweg veranderen.
Voor intern gebruik binnen de school, scholengemeenschap en/of opleiding van bijvoorbeeld stagiairs of leerkrachten in opleiding, mag gefilmd worden voor evaluatiedoeleinden. Daarvoor is geen toestemming nodig van ouders of leerlingen. Er gelden strenge regels wat er met het filmmateriaal mag gebeuren: alleen voor intern gebruik, zoals bespreking en evaluatie van de lessen, met als doel om de les of de kennis van de leerkracht te verbeteren. Het filmmateriaal mag niet worden gepubliceerd en niet langer worden bewaard dan nodig.

Je geeft zelf aan dat er problemen waren in de lessen. Voor de directie of andere verantwoordelijken zijn filmopnames dan een goede manier om een beeld te krijgen van de problemen, zodat er aan verbetering gewerkt kan worden.
Als de opnames naderhand inderdaad verwijderd zijn, heeft de school rechtmatig gehandeld.

Dat je zoontje moest nablijven is geen direct gevolg van de filmopnames, maar van zijn onacceptabele reactie. Lijkt me een mooie aanleiding om met hem te bespreken hoe hij een volgende keer beheerst kan reageren als hij het niet eens is met een ander.

De link lijkt te gaan over het filmen voor of door studenten of stagiairs, maar geldt natuurlijk ook voor leerkrachten en andere direct betrokken partijen, zoals hier de gymleraar.
Inekez1
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi Inekez1, Klopt dat zijn reactie de reden was tot nablijven. En in die zin zal ik daar niet over vallen. Alleen is gedrag altijd het gevolg van iets, nooit is het de oorzaak van iets. Met school valt helaas niet te praten over de reden van zijn gedrag...... Ik ben nu voornamelijk met mijn zoontje bezig dat hij invloed heeft op zijn gedrag en dat hij daarmee dingen een ander wending kan geven. Dus maw hij moet zichzelf een spiegel voorhouden. Helaas is school, juf en gymjuf zelf niet in staat tot zelfreflectie. Ze hebben zelf ook fouten gemaakt, maar kijken niet naar eigen rol, blijven hangen in eigen emotie en blijven wijzen naar het onacceptabele gedrag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1, Ik zeg niet dat dit niet klopt, maar ook jouw link gaat over iemand in opleiding, ofwel: leren door achteraf te kijken naar je handelen.
Zoals in de link staat, ga je dan al snel over de grens.
Geadviseerd wordt om dit filmen met de ouders te delen. Als ouder zou ik dit ook graag horen.
Verder bespreken studenten hun materiaal graag met andere studenten en hun eigen docenten. Dit mag al niet.
Hoe bepaal je: zolang als nodig is. Natuurlijk heb je een punt dat kinderen zich moeten gedragen, maar kinderen zoeken altijd hun grenzen op. Helaas kunnen veel leerkrachten die grens niet aangeven. Helemaal als je kinderen maar 1 of 2 keer per week ziet.
Ik begrijp dan ook oprecht niet waarom de leerkracht niet aanwezig is bij de les om de orde te bewaren.
En, er mag nooit gefilmd worden om de les in goede orde te laten verlopen. In dit geval wordt het materiaal daar voor gebruikt.
tinus1969
4 jaar geleden
Min. Opname is strijdig met AVG.
Nee, dat mag niet. Daar is op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming toestemming voor nodig. Film is namelijk een persoonsgegeven. Dat de opname alleen voor intern gebruik zou zijn is irrelevant.
tinus1969
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus,
Maar je zegt toch hetzelfde als ik:
Geen protocol, geen materiaal.
Volgens mij lees je mijn stukje niet goed ;-)
tinus1969
4 jaar geleden
Ook met een protocol mag er niet gefilmd worden.
(Op de algemene vraag)
Mag een kind gefilmd worden op de basisschool zonder toestemming?

JA, als daar een gerechtvaardigd belang voor het doel van de opname is en dit goed omschreven is (denk aan een protocol).

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/wetten/algemene-verordening-gegevensbescherming-avg
Persoonsgegevens mogen alleen verzameld worden met een gerechtvaardigd doel. Dat doel moet welbepaald zijn en vooraf uitdrukkelijk zijn omschreven. Het doel waarvoor een organisatie de persoonsgegevens gaat verwerken moet verenigbaar zijn met het doel waarmee de persoonsgegevens zijn verzameld.

In de praktijk vaak zo uitgelegd.
https://www.rowf.nl/wp-content/uploads/2019/07/handleiding-beeldopnames-voor-opleidingsdoelen-versie-rowf-24-juni-2019.pdf
Is er toestemming nodig?
Voor deze beelden is géén toestemming van leerlingen of de ouders nodig als het beeldmateriaal
alleen binnen de school of opleidingsschool wordt gebruikt. De grondslag is gerechtvaardigd belang:
de school heeft er een belang bij dat de opname wordt gemaakt om de docent te coachen of de
lessen te verbeteren. De beelden worden alleen gebruikt om terug te kijken en de docenten te
evalueren. Het beoordelen van de docent is het primaire doel van het opnemen/filmen. Hiernaast
moeten onderstaande maatregelen worden genomen om de mogelijke inbreuk te verlagen naar een
acceptabel niveau.

====

Op de specifieke uitleg en de reacties.

"Mocht mijn kind gefilmd worden op de basisschool zonder toestemming?"

NEE, er lijkt geen goede omschrijving te zijn die dat doel beschrijft, en ook lijkt het doel van de opname niet te vallen in enig gerechtvaardigd belang.
Ook stel je verder geen toestemming gegeven te hebben.
De videoopname die jij beschrijft had dus niet gemogen.
===
*Ook stel je verder geen toestemming gegeven te hebben. Terwijl het schoolboekje nu juist stelt(reacties) toestemming te vragen in zulke gevallen.
===
(Zie Bron)

Maar als organisatie kunt u ook het recht aan uw kant hebben. Dat is zo als u een belang heeft dat de samenleving zó zwaarwegend vindt dat het erkenning heeft gevonden in het recht. En u dit belang alleen kunt behartigen door persoonsgegevens te verwerken. We noemen zo’n belang een gerechtvaardigd belang.

Scholen zullen een gerechtvaardigd belang vinden in het verbeteren van hun leerkrachten, dat is tevens in belang van de leerlingen en ouders. Dat zien zij dan boven privacy aangezien de beelden toch snel verwijderd worden.
Toegevoegd op 09 november 2019 13:33: tekst
LeonardN
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Nog een mooi voorbeeld waaruit blijkt dat als er een gerechtvaardigd belang is en de juiste voorzorgsmaatregelen en andere regels in acht zijn genomen er opnames gemaakt mogen worden:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/cameratoezicht/cameratoezicht-op-school
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN, het is geen schoolboekje.
Een schoolgids is een verplichting om in te dienen bij de onderwijsinspectie.
Deze wordt gecontroleerd.
De school is verplicht om deze jaarlijks uit te delen (papier en/of digitaal) aan alle ouders.
Het zijn behoorlijke boekwerken waarin algemene en specifieke zaken vermeld moeten worden. Een school die zijn zaken op orde heeft (helaas hebben niet alle scholen dat, denk maar eens aan LVO Maastricht een dik jaar geleden, examens) heeft een duidelijke omschrijving over het beeldmateriaal in hun gids staan. (Dus ook als ze filmen om te evalueren).
Aangezien deze vraag over jonge kinderen gaat 4 t/m 12 jaar, moeten ouders tekenen. Een goed geregelde organisatie doet dit jaarlijks. Stel jij hebt een kleuter van 4 jaar op school die opeens gefilmd wordt tijdens de gymlessen door een niet teamlid..... Je weet als ouder van niks. Dan kun je wel zeggen dat het mag, omdat het puur om te evalueren is.
Ik als ouder, zou de rillingen krijgen van een
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
voor mij onbekend persoon, die mijn kind filmt.....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef het beestje maar een naam, vind ik niet professioneel. De aanhalen van de Maastrichtse school:
Scholen hebben hun papieren niet in orde.
Dat kan op alle niveaus zijn.
Ofwel, de scholen blunderen, laten steken vallen.
In het geval van de vraag laat de school ernstig steken vallen:
Hun protocol wordt overschreden. De ouders hebben hun jaarlijkse toestemming niet gegeven.
Dit zijn allemaal redenen om schoolinspectie in te schakelen. Deze vorm van toezicht is er niet voor niks. Ja, ouders moet je wel verplicht informeren indien er gefilmd wordt buiten het protocol.
Dat zeggen we beide. Persoonlijke emotie staat hier volledig los van.
Ik kan me verplaatsen in een ouder als leerkracht.
Een kind dient veilig te zijn binnen de school.
LeonardN
4 jaar geleden
Informeren ja, maar het breekpunt wat we lijken te hebben is toestemming: Je verwijst net naar deze PDF
https://www.bs-tarcisius.nl/bestanden/486601/Protocol-AVG-en-sociale-media-2018.pdf "
foto’s voor intern gebruik
Het is mogelijk dat beeldmateriaal wordt gemaakt ter professionalisering van de leerkracht en/of
alle aan school verbonden stagiaires. Voor eigen intern gebruik is GEEN toestemming nodig, maar
wij zijn wel verplicht om de ouders tijdig te informeren over het maken van beeldmateriaal en hoe
we daarmee omgaan.
" Mag een kind gefilmd worden op de basisschool zonder toestemming?
>
Ja, als het voor intern gebruik is. Dat is nu precies waar mijn hele antwoord om draait.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je mijn derde stukje leest, lees je dat toch ook.
Met derde stukje bedoel ik mijn laatste reactie aan jou, voor deze reactie aan jou.
Toen ik de vrager beantwoorde was er nog heel veel onduidelijk.
Nogmaals, ik heb dat nog nooit in al die jaren meegemaakt.
Normaal staat het gewoon in een protocol, klaar.
Mocht er iets uitzonderlijks zijn buiten het protocol om, ga je niet zomaar filmen. Als ouder kun je dan terecht onplezierig verrast worden.
In mijn toegevoegde link, zoals het hoort, vind ik, is alles ingedekt.
Je weet als ouder wat je leest en ondertekent het.
Nogmaals dat grijze gebied (dat geen verrassing mag zijn) vinden wij allebei hetzelfde.
Dat materiaal mag je geeneens opslaan, want dat valt serieus onder bewerken.
Dus wat op deze school gebeurt kan niet door de beugel (zeggen wij beide). Ik met weinig voorkennis en jij met meer.
tinus1969
4 jaar geleden
Mijn reactie is op de verkeerde plasts terecht gekomen. Er zijn 6 gronden obv waarvan je mag filmen, zoals toestemming of wettelijke plicht. Een protocol is van zichzelf geen grond.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tinus lees eens mijn reactie bij mijn antwoord.
Waarschijnlijk doel jij op de wegen die je kunt volgen of je wel of niet mag filmen.
Het wordt zo zwart wit gesteld.
Als ouder kun je indien je het weet (losse situatie) ook zeggen: nee, mijn kind niet.
LeonardN
4 jaar geleden
Grond 6 is gerechtvaardigd belang
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/algemene-informatie-avg/mag-u-persoonsgegevens-verwerken#wanneer-mag-u-zich-baseren-op-de-grondslag-gerechtvaardigd-belang-6330
Scholen zullen stellen dat het verbeteren van een leerkracht prevaleert boven privacy van leerlingen van beelden die men niet van plan is te gaan delen (op dus een beperkt aantal medewerkers).