ben je verplicht als hoofdhuurder iemand na 2 jaar te erkennen als medehuurder?

ik vind iemand erkennen na 2 jaar voor een woning met 10 jaar plus wachttijd kort ,
ben je verplicht iemand te erkennen als medehuurder via de woningbouw

en kan de medebewoner dat zelf ook aan de verhuurder aanvragen
dat ze medehuurder worden of moet ik dat altijd doen dat aanvragen ?

ik wordt niet goed van al die regels

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
tinus1969
4 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: Jij bent hoofdhuurder? En wie is de toekomstige medehuurder?
erotisi
4 jaar geleden
Als je een gemeenschappelijk huishouden voert kunnen jullie dat beide doen

Antwoorden (1)

Als de medebewoner medehuurder wil worden, dan moet jij als hoofdhuurder hiervoor een verzoek om medehuurderschap indienen bij de verhuurder van de woning, samen met de medehuurder. De medebewoner moet dan al wel minstens 2 jaar bij jou wonen. Gaat de verhuurder daarmee schriftelijk akkoord, dan is je medebewoner medehuurder geworden. (Ben je getrouwd of heb je een geregistreerd partnerschap, dan is de partner-medebewoner automatisch medehuurder).

"Medehuurderschap is wettelijk af te dwingen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
• De woning is al minimaal 2 jaar uw hoofdverblijf en u heeft daar al die tijd een 'duurzame gemeenschappelijke huishouding' met de hoofdhuurder (uw partner) gehad. Dit betekent dat u de bedoeling had om lang samen te wonen.
• U kunt zelfstandig de huur betalen.
• Het is op dit moment niet uw bedoeling om zelf hoofdhuurder te worden. Als uw verhuurder denkt dat dit wel uw doel is, moet hij dit bewijzen.
• Indien nodig voldoet u aan de eisen om een huisvestingsvergunning voor de woning te krijgen."

Een medehuurder krijgt dezelfde rechten en plichten als de hoofdhuurder (o.a. recht op huurbescherming). De medehuurder wordt ook verantwoordelijk voor het betalen van de hele huurprijs en het doen van onderhoud en kleine reparaties. Medehuur mag niet worden aangevraagd om te bewerkstelligen dat de medehuurder op korte termijn hoofdhuurder wordt.

Stel dat je medebewoner geen medehuurder wordt. Dan mag jouw medebewoner als je onverhoopt overlijdt nog 6 maanden in de woning blijven wonen. Daarna moet de medebewoner in principe vertrekken als de verhuurder niet wil dat de medebewoner hoofdhuurder wordt. Of de medebewoner moet het verzoek aan de rechter voorleggen in de hoop dat deze gunstig beslist.

Heb nog eens flink gezocht op internet maar de situatie dat de hoofdhuurder niet wil dat zijn medebewoner medehuurder wordt, is kennelijk zeldzaam. Als je getrouwd was, dan was de medebewoner al medehuurder geweest vanaf het begin...
.
Aanvraag voor medehuurderschap doe je altijd samen. Dat voorkomt dat een wildvreemde zich vanuit het niets op jouw adres laat inschrijven ;-)
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
bedankt voor je inzet maar de vraag is ? : ben je verplicht iemand te erkennen als medehuurder als je dat niet wil eigenlijk en kan iemand die 2 jaar inwoont het ook aanvragen bij de woningbouw of moet jij daar altijd bij zijn dus doen ? de rest is bekend en staat het internet van vol wie weet het antwoord op deze 2 vragen
Computoon
4 jaar geleden
Wat de tweede vraag betreft: die heb ik beantwoord. De hoofdhuurder moet de aanvraag doen met de medebewoner die medehuurder wil worden. De medehuurder alleen kan dat niet. Wat de eerste betreft: geen keus bij een huwelijk of geregisteerd partnerschap. De partner is dan automatisch medehuurder. En wat samenwoners betreft: zolang je het verzoek niet samen met de kandidaat-medehuurder indient, gebeurt er niets. De medebewoner kan dat niet in zijn eentje doen. Ik denk dat je het beter andersom kunt benaderen: het zal de medebewoner zijn die op zeker moment graag medehuurder wil worden, om zo wat meer rechten (en plichten) te krijgen. Als je dat niet wilt, kun je dit -denk ik- maar het beste zo vlug mogelijk bekend maken bij de medebewoner, zodat deze zich geen illusies maakt.