Kan het instellen van hoger beroep door de veroordeelde ertoe leiden dat de opgelegde straf pas tenuitvoer wordt gebracht na uitspraak van dit beroep?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Ja, en als die niet gevaarlijk is mag die dan gewoon naar huis, anders blijft hij of zij in voorarrest gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is alleen wel afhankelijk van de situatie.
Als de veroordeelde nog op vrije voeten is dan komt hetgeen van de vorige uitspraak te vervallen(mits het hoger beroep doorgaat) en wordt de straf toegepast die in het hoger beroep word uitgesproken.

Als de verdachte/veroordeelde dan al in voorarrest zit en afwacht tot de zaak voorkomt in hoger beroep kan het zo zijn dat de periode van het voorarrest gelijk staat aan de gevangenisstraf. op dat moment komt de verdachte na uitspraak meteen op vrije voeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De (Belgische) wetgever zegt hier dat de straf inderdaad pas wordt toegepast NA het hoger beroep.

Er zijn wel uitzonderingen:

- als de veroordeelde een gevaar vormt voor de maatschappij, zal hij of zij weldegelijk opgesloten worden;

Ook wanneer een gevangene reeds in voorhechtenis zat voor het strafproces, maakt de wetgever geen uitzonderingen. De voorhechtenis wordt echter wel van de effectieve gevangenisstraf geteld, waardoor dit op hetzelfde neerkomt.

Hoe dit in zijn werk gaat in burgerlijke zaken weet ik niet. Daarvoor wijs ik je door naar een advocaat of naar de website van de Nederlandse of Belgische wetgever.