Kunnen wij onze B/NL dochter makkelijk laten uitschrijven uit NL zodat ze enkel nog B is?

Ze heeft nu zowel de belgische als de nederlandse nationaliteit. Door een complexe situatie zou het misschien een uitkomst kunnen zijn dat zij enkel nog belgische is. Kunnen wij haar makkelijk uitschrijven uit Nederland?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (2)

In sommige situaties kunt u de Nederlandse nationaliteit automatisch verliezen. Bijvoorbeeld als u vrijwillig een tweede of andere nationaliteit aanneemt. Of als u 10 jaar buiten het Koninkrijk der Nederlanden (Nederland, Curacao, Aruba en Sint Maarten) of de Europese Unie (EU) woont met een dubbele nationaliteit en u uw Nederlandse paspoort niet op tijd verlengt. Of als u een Verklaring van afstand aflegt.
U doet afstand van de Nederlandse nationaliteit met een verklaring van afstand. Die legt u persoonlijk af bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goeievraagstell
4 jaar geleden
Kan een minderjarig kind ook een verklaring van afstand doen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Goeievraagstell
De ouders zijn immers wettelijk vertegenwoordiger van hun minderjarige kind?
Ja, dat kan. dat is blijkbaar zelfs betrekkelijk simpel te regelen op het gemeentehuis.

Volgens de gemeente Amsterdam:
"Kinderen kunnen zelf afstand doen van de Nederlandse nationaliteit. Dit kan alleen als ze ook de nationaliteit bezitten van hun vader, moeder of adoptiefouder

Kinderen tot en met 15 jaar

Als een kind 15 jaar of jonger is, tekent de ouder de afstandsverklaring. Deze ouder moet de wettelijke vertegenwoordiger zijn van het kind. Kinderen van 12 jaar en ouder hebben inspraak. Zij kunnen hun mening geven over het verlies van de Nederlandse nationaliteit.

Kinderen vanaf 16 jaar

Als een kind van 16 of 17 jaar afstand wil doen van de Nederlandse nationaliteit, moet hij of zij zelf de afstandsverklaring ondertekenen."
tinus1969
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Overigens weet ik niet wat je complexe situatie is, maar ik vraag me af wat een andere nationaliteit daaraan verandert. Het zou me ook niets verbazen als een minderjarige op de 18-verjaardag de NL nationaliteit weer kan claimen bv.