kan je iemand bij de politie aangeven als je gepest word?

niet dat ik het zelf wil maar ik vraag het me af.
ik keek net een filmpje over een meisje dat gepest werd op school omdat ze spaans sprak (belachelijk)
en toen vroeg ik me af wat je eraan kan doen aangezien scholen het probleem vaak pas serieus nemen als het echt uit de hand loopt.

Toegevoegd na 36 seconden:
de vraag is dus of je de pester bij de polietie aankan geven

Weet jij het antwoord?

/2500

Op mijn school namen ze pesten erg serieus op. Je moest een heel formulier invullen over wat ze precies deden en die mensen werden op het matje geroepen. Als je je onveilig voelt stap dan eerst naar de leraren. Je kan daarna nog altijd naar de politie aangifte doen dat je, je bedreigt/geïntimeerd voelt op school en dat er naar jouw idee niets aan wordt gedaan op school en dat je, je dus niet veilig meer voelt. Terwijl school dat wel hoort te zijn. Maar dat is mijn mening.

dit verschil natuurlijk per school. Maar de politie kan pas echt iets doen als het bewezen kan worden. Bijvoorbeeld als er geslagen/geschopt is en er is een getuige, of als je bedreigingen kan bewijzen. Natuurlijk maakt het bij meeste pesters al wel hele duidelijk waar ze mee bezig zijn als de politie alleen al vragen gaat stellen. Toegevoegd na 2 minuten: aanhouden op verdenking van sommige delicten mag ook, maar de vraag is of ze dat willen doen. en bij welke dilicten wel en welke niet is mij niet bekend.

*Zucht* Op de lagere school deden ze niet veel als je gepest werd. Dan zeiden ze wel 'Ja breng die pester dan eens hier'. En dan zeiden ze gewoon 'Ga tegen de muur staan!' Later ging het pesten dan gewoon door. En soms zelfs deden ze gewoon niks -_-'als we iets grappigs zeiden... 'GA NAAR MENEER DIRECTEUR!!' En dan kwam hij amper -_-" AARG PESTEN IS ZO.... ZO.... VRESELIJK!!!!!! (En ja, soms wou ik het tegen de politie zeggen.) Maar dat kan het stond in de krant dat er een VOLWASSEN MAN gepest werd op zijn werk, door zijn collega's....

Als je gepest wordt is de eerste gang naar de directie van de school. Die kan er wellicht wat mee doen. Maar jij vraagt of je bij de politie aangifte kan doen. Het antwoord is nee. Bij "eenvoudig" pesten is er geen levenbedreigende situatie. De politie doet er niets mee. Dan zouden ze trouwens wel aan de gang kunnen blijven, maar dat terzijde. Zelfs bij ernstige bedreigingen kunnen ze niet altijd iets doen. Pas bij een van de onderstaande delicten komen ze in actie: Bij openlijk geweld met verenigde krachten tegen personen of goederen geweld tegen een internationaal beschermd persoon of diens beschermde goederen enig misdrijf waardoor de algemene veiligheid van personen of goederen in gevaar wordt gebracht verkrachting feitelijke aanranding der eerbaarheid enig misdrijf tegen het leven gericht gijzeling zware mishandeling brandstichting, wordt gestraft met een gevangenisstraf van twee jaren of ....etc Er moet dus heel wat aan de hand zijn wil aangifte zinvol zijn! http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/3689-bedreiging-nader-bekeken.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100