Wie is de bedenker van de gevangenis?

Mijn moeder en ik vroegen ons af wie er heeft bepaald dat als je je niet aan de regels hield, straf kreeg zoals een gevangenis straf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Antwoorden (3)

Dat gebeurt al bij Adam en Eva (figuren uit de Bijbel). Omdat ze zich niet aan de regels houden, moeten ze weg uit het paradijs.
Ik denk dat niet 1 persoon het heeft bedacht, want het is heel logisch dat mensen die zich niet aan de regels houden, en daarmee een gevaar zijn voor de maatschappij, afgezonderd worden, en opgesloten, zodat ze geen schade kunnen aanrichten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot de 16e eeuw was een gevangenis een huis van bewaring waar misdadigers wachtten op het vonnis van lijfstraffen, verbanning of doodstraf. In de periode die daarop volgde, was er sprake van 'vrijheidsberoving', onder meer in permanent bewaakte gevangenissen of kampen. Nederland stichtte als eerste een gevangenis waarin vrijheidsberoving als zodanig als straf diende: het rasphuis en het spinhuis. Gevangenen moesten hier hout raspen (mannen) of wol spinnen (vrouwen).

Zie voor meer informatie onderstaande bron.

HdW
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat dit ook over Nederland in de eerste 5 regels?
het is niet bekend wie de precieze uitvinder is, maar wel dat het al een hele tijd gebruikt werd. in de tijd van Jozef bijvoorbeeld. (schat 1500 voor christus al) ik heb de wiki link vanuit het engels omdat de nederlandse veel minder informatie bevat. je kan als je op google early prison invult , vlak onder de link van de engelse wikipedia klikken op: vertaal deze pagina. zo heb je hem toch nog in het nederlands ;) succes!