hoe bereken je smartegeld na een ongeluk?

Ik bedoel daarmee: hoe bereken je de vergoeding voor het geleden leed, buiten de werkelijk gemaakte kosten om?
Na een ongeval wordt de totale schade opgemaakt. Deze is opgebouwd uit werkelijk gemaakte kosten en een persoonlijk-leed deel. Hoe wordt dat laatste deel berekend?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Daar wordt als hulpmiddel een gids van de ANWB bij gebruikt.

"Bij het bepalen van de hoogte van smartengeld wordt gekeken naar rechterlijke uitspra­ken in vergelijkbare gevallen. Jaarlijks worden de belangrijkste uitspraken gebundeld in het boek 'Smarten­geld', een uitgave van het tijdschrift Verkeersrecht van de ANWB. Deze uitgave is bestemd voor de vakwereld: juristen van de overheid, verzekeringsmaatschappijen, advocaten en letselschadebehandelaars. Het Smartengeldboek ligt ter inzage bij alle ANWB-winkels. Of is te bestellen via smartengeld.nl."
Toegevoegd op 12 juni 2019 16:52: bron
Computoon