Mag je als burger iemand staande houden?

Naar aanleiding van deze vraag: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/665215/geldt-artikel-41-lid-1/?antwoord_id=1745914&tab=reactie-antwoord#2093407

Mag je iemand staande houden die een strafbaar feit pleegt. Op wiki staat bij het burgerarrest dat je iemand mag vast pakken. Mag je inderdaad iemand beperken om weg te gaan als je diegene als burger staande wilt houden?

Als diegene probeert los te komen, mag je geen proportioneel geweld gebruiken. Maar kan je wel weer van art. 41 gebruik maken als iemand dan vervolgens een mes trekt?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Ik weet niet of deze opmerking terecht is, maar ik denk dat je beter kan spreken over een aanhouding/arrest/arrestatie dan "staande houden". Volgens mij beteken ze wat anders. https://www.vraaghetdepolitie.nl/politiewerk-en-boetes/arrestatie-en-verhoor/wat-is-het-verschil-tussen-aanhouden-staande-houden--stilhouden.html
Burgerarrest is het aanhouden van de verdachte van een strafbaar feit door een gewone burger (en niet door een politieagent of een andere wetshandhaver als onderdeel van zijn of haar taken). Ik zou zeggen dat je natuurlijk iedereen staande mag houden, maar dat de persoon dan gewoon weg kan lopen.
Als je dan iemand fysiek op zijn plek probeert te houden begint de burgeraanhouding, met precies dezelfde problematiek als de vorige vraag qua proportionaliteit. "Als diegene probeert los te komen, mag je geen proportioneel geweld gebruiken."
Dat mag wel, zolang het juist maar proportioneel is
"Daarentegen mag degene die tot een 'burgerarrest' overgaat zich wel...." wiki
Antoni
4 jaar geleden
Naar aanleiding van de zin "kan je wel weer van art. 41 gebruik maken als iemand dan vervolgens een mes trekt?": Je maakt niet op deze manier gebruik van een wetsartikel. Men kan zich achteraf in een rechtszaak beroepen op het artikel om te proberen strafvermindering te krijgen of te worden vrijgesproken.
LeonardN
4 jaar geleden
Popeye vroeg zich iets soortgelijks af.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/664241/ligt-grens-qua-gebruiken-geweld/
Thecis
4 jaar geleden
@antoni
Hartelijk dank, dat is inderdaad beter verwoord (en ook hoe ik het bedoelde).
Guusgeluk60
5 maanden geleden
Staande houden, of stilhouden is niet toegestaan voor een burger of host. Dat is alleen aan de bevoegde toezichthouder of opsporingsambtenaar. Vragen staat wel vrij natuurlijk… Zie je een strafbaar feit, dan is voor een burger of host feitelijk alleen een burgeraanhouding de enige oplossing.

Antwoorden (2)

Aanhouden. (Niet staande houden, dat is alleen voor opsporingsambtenaren). Alleen bij betrappen op heterdaad en niet bij "Mulderfeiten". (De zaken waarvoor je beboet kunt worden met een bekeuring met een M in de rechterbovenhoek). Je mag de buurman die de vuilniszak te vrieg buiten zet dus niet met een touw aan de cv-buizen vastbinden.

Je mag wel proportioneel geweld gebruiken als de misdadiger tracht te ontkomen. Dus ook als hij probeert te gaan steken met een mes. Wel meteen stoppen met het noodzakelijk geweld als de misdadiger "onschadelijk" is gemaakt (dus niet natrappen) en meteen de politie inschakelen.
Computoon
4 jaar geleden
Staande houden, of stilhouden is niet toegestaan voor een burger of host. Dat is alleen aan de bevoegde toezichthouder of opsporingsambtenaar.

Vragen staat wel vrij natuurlijk…

Zie je een strafbaar feit, dan is voor een burger of host feitelijk alleen een burgeraanhouding de enige oplossing.
5 maanden geleden