Waar ligt de grens qua het gebruiken van geweld bij een burger aanhouding?

Wettelijk gezien mag een burger alleen terug slaan "verdedigen" als er geen andere uitweg is om bijvoorbeeld het gene uit de weg te gaan. Maar hoe zit dat dan met een burgeraanhouding? En de crimineel gaat lopen slaan op het gezicht? Moet de burger dan de burgeraanhouding staken?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@popeye, De grond van het aanhouden van een verdachte anders dan door een opsporingsambtenaar, de in de volksmond genoemde “burgeraanhouding” is terug te vinden in het Wetboek van Strafvordering artikel 53.
Ten eerste moet er sprake zijn van een heterdaad-situatie. Deze is soms heel duidelijk, maar kan in andere gevallen toch vragen oproepen. Ten tweede moet de verdachte worden medegedeeld dat deze aangehouden is, het moet duidelijk zijn dat er sprake is van een aanhouding en dat de verdachte overgedragen wordt aan een opsporingsambtenaar.
Hierbij mijn totale tekst gepubliceerd 8 maart 2019 op de site van Facily Law.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/2019-05-01#BoekEerste_TiteldeelIV_AfdelingEerste
Hierbij waar je mee te maken krijgt bij zelfverdediging
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/623845/gebruik-zelfverdediging-enkel-vluchten/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@popey, Ik moest nog even zoeken, maar hier is de beloofde tekst, gepubliceerd via Facily Law.
https://www.mr-online.nl/wanneer-mag-je-als-burger-een-verdachte-aanhouden-en-waar-moet-je-rekening-mee-houden/

Antwoorden (1)

Die grens is afhankelijk naar de gedragingen van de verdachte.
Als deze netjes op een stoel blijft zitten tot de politie komt, en er dus geen reden is tot zelfs maar een aanraking, ligt die grens dus heel laag. Als de verdachte wil ontsnappen mag je hem tegenhouden. Als deze gaat vechten bijvoorbeeld slaan, mag je proberen dat slaan te voorkomen door hem te bedwingen. Alles moet in proportie zijn. Als er geen geweld nodig is moet je dat iig nooit gebruiken.

"Moet de burger dan de burgeraanhouding staken?"
Nee er is niet echt een bepaald moment of gedraging waarbij je het burgerarrest moet staken.

Mag ik als burger een verdachte aanhouden?
Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking van een strafbaar feit iedereen bevoegd om een verdachte aan te houden. Wel zijn er veel eisen en voorwaarden aan dit zogeheten burgerarrest verbonden.

De aangehoudene moet meteen aan de politie worden overgedragen.
De aanhouder mag om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, dwang uitoefenen. Bijvoorbeeld door hem of haar tegen de grond te houden.
===Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.===
===Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. ===
Heeft de verdachte zich overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig.
Dat geldt voor een aanhouding door de politie, maar ook voor een aanhouding door burgers.
Toegevoegd op 10 mei 2019 22:18: bron
LeonardN
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
Maar in de grondwet staat, dat iemand zich mag verdedigen dus ook terug slaan als er geen andere mogelijkheid is om het uit de weg te gaan. Dus op het moment dat je weg kunt lopen/rennen maar je er toch voor kiest om de burgeraanhouding voort te zetten door o.a te gaan slaan, is die gene dan strafbaar? Wat nogmaals in de grondwet staat dat waneer je het conflict uit de weg kunt gaan en je dus nog een keus hebt, je dat verplicht bent te doen en niet mag slaan. Maar mijn vraag is dus hoe dat nou zit met een burger aanhouding, tellen die regels dan nog?
Computoon
4 jaar geleden
Als je zelf "vanuit het niets" wordt aangevallen, mag je je verdedigen op een passende manier. Zo'n aanval is iets dat je overkomt, niet het gevolg van een keuze. Onder omstandigheden is dan sprake vam noodweer. Bij een burgeraanhouding KIES je ervoor om iemand aan te houden die op dat moment iets doet wat niet mag en hem daarna over te dragen aan de politie. Als de persoon tegenwerkt als jij hem "in beheer" hebt, mag je gepast geweld gebruiken.
Kies je niet voor de burgeraanhouding dan loop je gewoon door en bel je de politie. Het zijn twee verschillende situaties. Overigens mag de "burgeraanhouding" niet worden toegepast als het situaties betreft waarvoor je alleen een administratieve boete kunt krijgen. ("Mulderfeiten"). Als je bijvoorbeeld de buurman erop betrapt dat hij zijn vuilnisbakken te vroeg aan de straat aan het zetten is, mag je 'm niet aanhouden en, indien nodig, vastbinden met touw aan een cv-buis om de komst van de gealarmeerde politie af te wachten.
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, de grondwet zegt niets over zelfverdediging. Ik weet niet waar je dat op baseert.
popeye
4 jaar geleden
@tinus1969 artikel 41 wetboek van strafrecht. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zelfverdediging
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, dat is het wetboek van strafrecht, niet de grondwet.