Wat gebeurt er met de BRP van een adoptiekind?

(Voor zover dit überhaupt mogelijk is)
Stel een kind wordt geboren in Nederland, de ouders geven het kind op bij de gemeente (BRP), maar doen toch afstand ter adoptie.
Een ander Nederlands stel adopteert het kind.

Wat gebeurt er met de Basisregistratie Personen van de eerste inschrijving?
EN
Hoe wordt het kind ingeschreven bij de nieuwe ouders?

LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
ronron1212
4 jaar geleden
Dat is dat precies wat ik wil weten naar aanleiding van het antwoord van tinus1969
LeonardN
4 jaar geleden
Dat begrijp ik niet. Dat is toch op zich en totaal losstaande vraag. Ik snap niet hoe je het tinus1969 aan kan rekenen dat deze daar niks over zegt.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN ik reken tinus1969 niets aan maar vraag wat er dus bij benoemde ouders gebeurt als er een adoptie is geweest.

Antwoorden (1)

Wonen de adoptieouders in een Nederlandse gemeente en is het adoptiekind in dezelfde gemeente geboren dan krijgt die gemeente via de rechtbank informatie over de adoptie. De uitspraak van de rechter wordt in de burgerlijke stand verwerkt. Een latere vermelding van adoptie wordt toegevoegd aan de geboorteakte van het adoptiekind en worden de relevante gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) verwerkt.
Als de adoptieouders in een Nederlandse gemeente wonen en is het adoptiekind in een andere Nederlandse gemeente geboren dan krijgt de gemeente waar het kind geboren is informatie van de rechtbank en die gemeente vermeldt dit later in de geboorteakte. Een kopie van deze geboorteakte gaat naar de gemeente van de nieuwe woonplaats van het adoptiekind. Deze gemeente verwerkt de gegevens in de BPR.
Het verwerken van deze gegevens van de adoptie kan een paar weken duren.
Hierbij een link geboorte en adoptie inschrijving in bijvoorbeeld Den Haag. Over de werkwijze van een adoptie-uitspraak als een geadopteerd kind in Nederland is geboren.
https://www.denhaag.nl/nl/geboorte-en-adoptie/adoptie-uitspraak-inschrijven-binnenland.htm
Toegevoegd op 09 mei 2019 14:42: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@JoanDArc bij deze vraag zouden dus de juridische ouders de adoptieve ouders zijn? https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/664193/benoemde-ouders-basisregistratiepersonen-jurudischewettelijke-ouders/?antwoord_id=1744748&tab=reactie-antwoord#2091242
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De wet bepaalt wie er juridisch gezien de ouders zijn van een minderjarig kind. Dit hoeft niet per se overeen te komen met de biologische of sociale werkelijkheid.
Op grond van de wet – zie Boek 1 Personen en familierecht is de
a. juridische moeder van het kind bv.
de vrouw die het kind heeft geadopteerd Boek 1 Personen en familierecht (artikel 1:198 BW).
b. de juridische vader van het kind bv
de man die het kind heeft geadopteerd (artikel 1:199 BW).
Ouders zijn dus samen de wettelijke ouders, met alle rechten en plichten.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2019-01-29#Boek1_Titeldeel11_Afdeling1_Artikel198
ronron1212
4 jaar geleden
@JoanDArc dank