welke stappen worden er genomen als iemand vermist is door de politie? en bij een ontvoering?

Ik schrijf een thriller waarbij iemand ontvoerd wordt en ik wil dat graag zo realistisch mogelijk maken.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De meeste vermiste mensen duiken binnen 24 uur weer op. De politie zal bij een langdurige vermissing nagaan of de persoon daadwerkelijk vermist is. De melder van de vermissing en zijn omgeving (bijvoorbeeld andere gezinsleden) zullen daarvoor uitgebreid worden gehoord over de mogelijke verblijfplaats van de vermiste persoon. Ook zal de politie gaan informeren bij de school, de werkgever, vriend(inn)en, familieleden, et cetera om na te gaan of daar meer informatie over de verblijfplaats is te krijgen. Er zal worden nagegaan of de betrokken persoon 'vijanden' had of conflicten in privésfeer of op zakelijk vlak. Eventueel wordt besloten een AmberAlert uit te geven als het gaat om de vermissing van een kind.

Dat zijn zo ongeveer de eerste stappen die de politie onderneemt.
Antoni