Waarom valt het afsteken van vuurwerk niet onder dierenmishandeling?

Artikel 36 lid 1 Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
“Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.”

Veel huisdieren raken zeer angstig en gestrest door vuurwerk, soms getraumatiseerd. En gewond omdat ze geraakt worden door een explosief. Ze kunnen er zelfs een fobie voor ontwikkelen en daardoor een gedragsverandering.
De onverwachte en harde knallen kunnen ook grote gevolgen hebben voor geleidehonden en hun gebruikers. Een aantal honden blijkt na oudjaar niet meer als geleidehond te kunnen werken.

Door controle met radar weten we nu dat het vuurwerk dramatisch is voor vogels. Er is geen veilige plek meer voor ze en door paniek vliegen ze zich vaak dood tegen obstakels, omdat veel vogels niet goed in het donker kunnen navigeren.

Voor zover ik kan vinden is het niet strafbaar dieren op deze manier te laten lijden. Waarom niet? Bestaat er uitzonderingsclausule voor oudjaar o.i.d.?

Picture for question
SimonV
5 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Ivana
5 jaar geleden
. Dikke plus Terechte vraag.
Voor zover het huisdieren betreft is er nog iets aan te doen door de eigenaar: training, oplettendheid, tijdstip van uitlaten, eventueel een uitwijkadres in stiltegebied. Maar zoals je schrijft: voor vogels en dieren die niet door ons kunnen worden begeleid en beschermd is het een regelrecht drama. Prima dat je dit onder de aandacht brengt.
Z512099
5 jaar geleden
Goeie Vraag SimonV, ook van mij +
Castle
5 jaar geleden
Kun je ergens vragen nog plussen anders had ik er hier één gegeven?
LeonardN
5 jaar geleden
Hoe zien jullie dat dan voor je in praktische zin? 1. Ik woon in een straat. Ik steek legaal (31-12/01-01) wat vuurwerk af. De hond van de buren schrikt hiervan, en loopt een trauma op, de buurvrouw belt de politie, constateert de "feiten" en geeft mij een boete, of er volgt een rechtszaak.
2. Ik woon in een straat. Voor ik vuurwerk af ga steken bel ik bij iedereen in de straat aan of ik met gerust hart vuurwerk af kan steken. Zo niet loop ik een straat verder en herhaal ik dit. Bijzonder dat mensen dit als een te nemen route zien, het complete politie-apparaat overbelasten en mensen die nog nooit over de implicatie op huisdieren hebben nagedacht "schuldig/strafbaar" te maken. Waarom niet via politieke partijen proberen vuurwerk volledig te verbannen? Misschien snap ik jullie wens niet maar ik vind dit echt heel vreemd denken. Waarom niet gewoon zo:
https://www.blikopnieuws.nl/nieuws/259876/ook-dieren-slachtoffer-vuurwerk.html
De Koninklijke Hondenbescherming schaart zich.....

Antwoorden (4)

Huisdieren kunnen zeker hinder ondervinden van vuurwerk. Dit is echter een bijverschijnsel van het afsteken. Niet het doel van de afsteker.

Je kunt het vergelijken met het veroorzaken van een hinderlijke vette walm in de buurt door te gaan barbecuen. Dat is niet het doel van degene die het doet maar een bijverschijnsel, wat maatschappelijk geaccepteerd is.
Computoon
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Dit lijkt me niet 100% te kloppen, omdat het argument 'hinder (schrik) veroorzaken is geen doel van vuurwerk' niet relevant is (afgezien van de vraag of het klopt). Als een activiteit ongewild teveel overlast veroorzaakt, kan die activiteit verboden of vergunningplichtig worden. Dit gebeurt routinematig met (grote) evenementen.
Z512099
5 jaar geleden
‘wat maatschappelijk geaccepteerd is’
Spreek voor uzelf.....vele dierenvrienden accepteren dit onnodig, hinderlijke en ook luchtvervuilende gebeuren niet, te weten dat er ‘stil’ vuurwerk bestaat en het gaat niet alleen over huisdieren.
LeonardN
5 jaar geleden
@Z512099 Nee, als iemand beweert dat iets maatschappelijk geaccepteerd is spreekt deze niet voor zichzelf en niet voor de minderheid die er tegen is. Tot een paar jaar geleden was roken "maatschappelijk geaccepteerd" Dat betekende niet dat iedereen rookte of iedereen het toejuichde, maar dat het roken zo normaal was dat zelfs niet-rokers in hun huis lieten roken (op wat mensen na). "vele dierenvrienden accepteren dit .. gebeuren niet"
Oh? En waar staat die non-acceptatie dan uit? Ze hebben niks anders op dit moment dan te accepteren. De politie bellen op oudjaarsavond is zinloos, en de straat oprennen en mensen gaan overtuigen dat ze het niet moeten doen zal een nog komischer effect hebben. "te weten dat er ‘stil’ vuurwerk bestaat"
Een deel van de attractie van vuurwerk zal eruit bestaan dat het harde knallen geeft. Ik heb ook niks met vuurwerk, maar ik begrijp je reactie niet echt. Volgens mij moet dit (net als met roken) gewoon via wetgeving langzaam verminderd worden.
Doordat het afsteken van vuurwerk wettelijk is toegestaan (met oud en nieuw althans), heeft de wetgever impliciet gezegd dat vuurwerk een sort uitzonderingsclausule is.

Dat neemt niet weg, dat het nuttig zou zijn om dit eens bij een rechter te testen. Doe (op grond van overtreding 'Artikel 36 lid 1 Gezondheids- en welzijnswet voor dieren') aangifte tegen iedereen die vuurwerk afsteekt.
tinus1969
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ Zo had ik het nog niet geïnterpreteerd.
Z512099
5 jaar geleden
+ goed idee...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Allemaal leuk ....maar mijn paard is kreupel uit de stal gekomen nadat er meerdere illegale vuurwerk stukken zijn op gegooid . In mei heb ik hem uiteindelijk in mei moeten laten inslapen . Zaterdag avond laatste dag van oktober... was het weer bingo . Illegaal vuurwerk op mijn stal . Politie komt in actie als het is geëscaleerd. Gemeente doet niks om het te voorkomen . Dus ...... moeten we zelf het gevechtspak aan . Deze week een camera boven de stal en gaaan . Ik zou niet weten wat we anders nog kunnen . Een vriendin heeft me beloofd op te zoeken in de bak , met fruitmand en vijl ....... dit soort mens die dit doet, is het laagste van het laagste ....
Dat is omdat het afsteken van vuurwerk geen mishandeling is.
Als er iemand aangeklaagd moet worden is het de hondenbezitter.
Die moet zijn hond trainen op onverwachte harde geluiden.
Aangezien het een jaarlijks voorspelbaar fenomeen is moet je daar een half jaar of zo tevoren mee beginnen.
Politiepaarden worden daar ook op getraind.
Wat honden betreft, daar heeft Martin Gauss een uitgebreid boekje over geschreven.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Linkje met al vast wat tips.
http://www.dierenartsenpeize.nl/nieuws/vuurwerktraining-begin-op-tijd/
tinus1969
5 jaar geleden
Min, blaming the victim. Bovendien gaat di wetsartikel vziw niet alleen om eigen huisdieren.
LeonardN
5 jaar geleden
@tinus1969
Onjuiste redenatie. "the victim" is hier hoe dan ook het dier lijkt mij. Reddie geeft niet het dier, maar het baasje de schuld (in plaats van diegene die het vuurwerk afsteekt).
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, baasje en dier zijn samen slachtoffer; het verschil is, althans in deze context, niet zo vreselijk relevant (en voorzover het verschil er is, versterkt dat alleen maar dat @Reddie onterecht de verantwoordelijkheid afschuift op het dier). .
LeonardN
5 jaar geleden
Dat vind jij. Wij zijn van mening dat de schuld ook te leggen is bij het baasje. Er zijn zat dieren die er of niks om geven of gewoon goed zijn voorbereid. Op het moment dat je van mening bent dat het baasje schuldig is of medeschuldig dan is het dier enkel het slachtoffer. Ken zat mensen die zelf dieren hebben en die er niets om geven, en de dieren die er wel problemen mee hadden getraind hebben. Wij stellen dus dat het verschil enorm relevant is.
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, nogmaal, dit is blaming the victim. Dat sommige dieren er mss niets om geven, doet niets af aan het feit dat demeeste dieren zo worden aangetast in hun welzijn.
Dat is - ter vergelijking- net zoiets als man die een vrouw een klap op haar billen geeft, en vervolgens claimt dat dat niet strafbaar is, omdat 'sommige vrouwen' dat niet erg vinden. Maar het is toch echt sexueel geweld.
Het door jou genoemde wetsartikel geldt niet meer (sinds 1-7-2014), maar is nu vervat in art. 2.1 Wet Dieren: "Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen."

Ik wil voorop stellen dat vervolging niet opportuun zou zijn, dit gaat in tegen gedrag dat maatschappelijk gebruikelijk wordt beschouwd. In feite wordt door de vrager gesteld dat het belang van het dier groter is dan het belang dat met het afsteken van vuurwerk is gemoeid, dan wel dat het afsteken van vuurwerk geen redelijk doel biedt. Ik denk dat dit oordeel te bestrijden valt.

Daarnaast wens ik als analogon te wijzen op de recente Tabaksaangifte (zie arrest Hof Den Haag, 6 december 2018, ECLI:NL:GHDHA:2018:3334) waarin het Hof heeft geoordeeld dat (i) zolang men zich aan de wetgeving houdt, men tabak mag verkopen en (ii) het strafrecht geen oplossing biedt voor het beslechten van een maatschappelijke discussie omtrent de wenselijkheid van roken. Ik denk dat die overwegingen ook in deze zaak van toepassing zijn.

Een praktisch probleem in de vervolging is nog het volgende. Er moet worden aangetoond dat een afsteker van vuurwerk een bepaald dier heeft mishandeld. Hoe zie je dit voor je?

Nu even een andere parallel: een mens dat schade claimt doordat mensen vuurwerk hebben afgestoken. Het Hof Den Bosch heeft geoordeeld dat relevant is of de afsteker van het vuurwerk zorgvuldig heeft gehandeld en of de afsteker van het vuurwerk schade door diens vuurwerk redelijkerwijs had mogen voorzien (Hof Den Bosch 20 februari 2007, ECLI:NL:GHSHE:2007:AZ9784). Een rechter zal waarschijnlijk oordelen dat passieve schade (door het buiten lopen en horen van geluid door vuurwerk bijvoorbeeld) een kwestie is van maatschappelijke risicoaanvaarding dan wel dat voorzorgsmaatregelen konden worden genomen (oordopjes) om die schade te voorkomen. In vergelijkbare zin kunnen de baasjes van huisdieren dergelijke maatregelen nemen dan wel van hen kan verwacht worden dieren die hiervan schade ondervinden niet in de nacht van oud op nieuw uit te laten (eigen risico). Voor wilde dieren geldt dit voorgaande eigen risicoargument natuurlijk niet in dezelfde mate.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Mooi antwoord.