Eerst een sommatie van het incassobureau en daarna een betalingsherinnering van woningbouw. Mag dat?

Normaal krijg ik altijd eerst een betalingsherinnering van de woningbouw om de huur te betalen (hoewel dat volgens mij niet verplicht is, maar het staat wel op hun site dat ze dat altijd eerst doen voor ze een incassobureau inschakelen).
Nu krijg ik opeens een sommatie van een incassobureau dat ik moet betalen (met verhoging incassokosten en adm. kosten) en na een paar dagen de betalingsherinnering van de woningbouw. Herinnering woningbouw is aantal dagen later verstuurd (datum brief is later dan datum sommatie incassobueau).
Dit klopt toch niet? Lijkt erop dat het incassobureau in dit geval op zichzelf en vooruit handelt en geen opdracht van de woningbouw heeft gekregen? Kan ik dit aanvechten? Incassobureau wil nergens van weten en legt de hoorn neer tijdens gesprek.

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
ronron1212
5 jaar geleden
Misschien betaal je wel altijd erg laat je huur en heeft het incasso bedrijf opdracht gehad de maand eerder op te pakken.
Ritsuka
5 jaar geleden
Je kunt ook de huur betalen VOOR je de betalingsherinnering krijgt. Mogelijk zijn ze het zat om elke keer te wachten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@roelp, Ik heb wat websites bij mijn antwoord gezocht (niet andersom dus). Kun je alles nog eens uitgebreid nalezen.
roelp
5 jaar geleden
@JoanDArc: De aanmaning van het incassobureau betrof de maand Nov 2018. Maar die was reeds betaald op het moment dat de brief v/h incassobureau binnenkwam. Het had elkaar gekruisd zei het incassobureau, waarop ze de incasso hebben ingetrokken.
Maar na een paar weken op 14 dec krijg ik precies dezelfde brief, alleen hebben ze nu in plaats van Nov hebben ze er Dec van gemaakt. Met andere woorden: Nov is ze niet gelukt te verdienen aan incassokosten, dus schuiven ze het dan maar op naar Dec. Kijken of ze daar aan wat kunnen verdienen.
Ik loop altijd 1 maand achter, en betaal wel altijd de huur. En de achterstand is NOOIT meer dan 1 maand. Dat weet de woningbouw ook. Dus ik moet Dec nog betalen, wat ik binnenkort (eind deze maand) ga doen zoals altijd en waarbij ik nog in de gelegenheid moet worden gesteld een betalingsherinnering te krijgen om aan mijn betalingsverplichting te voldoen voor de maand Dec.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@roelp, u betaalt de huur te laat, niet een paar dagen, maar een hele maand. Niet af en toe, maar structureel en dat krijgt nu gevolgen die u geheel aan u zelf te wijten hebt.
Dat u altijd te laat betaalt en dus steeds een huurachterstand hebt, weet de woningbouw inmiddels ook. Zij stuurt nu een incassobureau op uw dak. Een incassobureau doet niets uit zichzelf, zij werken alleen in opdracht. Na het incassobericht, dat is ingetrokken op verzoek van de woningbouw omdat uw te late betaling van de maand november inmiddels op de rekening staat, voldoet u weer niet aan uw betalingsverplichting.
Het incassobureau krijgt nu opnieuw de opdracht te sommeren dat u moet zorgen voor een directe betaling van de huurachterstand van de maand december. U roept deze ellende over u zelf af. De huur structureel te laat betalen kan vervelende gevolgen hebben.
https://bosadvocaten.nl/2016/03/02/huur-te-laat-betalen-wat-zijn-de-gevolgen/

Antwoorden (1)

Als een huurder in verzuim raakt, de situatie bij een betalingsachterstand, schrijft de wet voor dat een debiteur, in uw geval de huurder, in gebreke moet zijn gesteld. Het houdt in dat de schuldenaar in de gelegenheid moet worden gesteld om binnen een bepaalde termijn aan zijn betalingsverplichting te voldoen. En dit is precies wat er door middel van een herinneringsbrief gebeurt, deze brief geldt als aanmaning.
In de brief staat de uiterste datum om alsnog te betalen, meestal binnen 14 dagen. Heeft u dan nog niet betaald dan krijgt een incassobureau de opdracht het bedrag te incasseren inclusief incassokosten.
Stel dat u in de maand augustus op 14 augustus nog niet heeft betaald en een herinneringsbrief krijgt. U schrijft namelijk dat u altijd een herinneringsbrief krijgt, dus herhaaldelijk en niet bij hoge uitzondering.
U betaalt 14 dagen later maar één keer huur, dan is dat de huur voor september, de volgende voor oktober en de volgende voor november, er is inmiddels toch een huurachterstand van drie maanden opgebouwd. Het op tijd betalen van de maanden september, oktober en november heft de huurachterstand van september niet op. Die is inmiddels drie maanden, want bij iedere betaling blijft u steeds een maand achter.
De herinneringsbrief die u ontvangen hebt zal de achterstand van december betreffen. De huurachterstand over de maand augustus is gaat inmiddels een vierde maand in.
Bij een huurachterstand van drie maanden wordt een incassobureau ingeschakeld.
Een betalingsherinnering sturen als de huur nog niet op de eerste van de maand is bijgeschreven is niet verplicht. Maar – niet verplicht - heeft een andere betekenis dan u denkt.
Wanneer in de huurovereenkomst is overeengekomen dat de huur op bijvoorbeeld op de eerste dag van de maand moet zijn voldaan, is er sprake van een fatale termijn. Zonder een aanmaning kan gelijk een incassobureau worden ingeschakeld of bij een huurachterstand van drie maanden een procedure gestart worden om behalve de achterstallige huur te innen, de huurovereenkomst te mogen beëindigen en de woning te ontruimen.
De huurder hoeft dus niet eerst herinnerd te worden aan zijn huurachterstand. Het sturen van een herinnering is een hulpmiddel voor de huurder om niet onnodig in de problemen te raken, bv contact op te nemen waarom er structureel te laat betaald wordt.
https://www.sociaalverhaal.com/1-maand-huurachterstand/
Zie verder bij reactie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als de huurder een natuurlijk persoon betreft die niet handelt in de uitoefening van zijn/haar beroep of bedrijf dan dient wel een WIK-brief gestuurd worden. In deze wettelijke incassokosten brief dient de verhuurder de huurder nog veertien dagen de tijd te geven om zonder buitengerechtelijke kosten de achterstallige huur te voldoen.
https://www.juristu.nl/hoe-belangrijk-de-wik-brief-wettelijke-incassokosten-brief-bij-incassozaken/