Met een definitie van beide begrippen worden de verschillen duidelijk(er):

Een grosse is een gewaarmerkt afschrift van een ambtelijk document.

In de praktijk is een grosse een afschrift van een vonnis of een notariële akte (zoals een hypotheekakte). Een grosse is bedoeld voor betrokken partijen, aangezien het originele document, een minuut, voor een rechtbank of notaris bedoeld is.

Een grosse is in Nederland te herkennen aan de woorden "In naam van de Koning", die als kopstuk dienen. Een grosse levert ook een executoriale titel op voor bijvoorbeeld vorderingsrechten die uit een akte of vonnis blijken.

Een exploot, of exploit, is de door een gerechtsdeurwaarder – of ook een belastingdeurwaarder – opgemaakte akte waarin deze verslag doet van het betekenen, ofwel het officieel overhandigen van een gerechtelijk stuk zoals een dagvaarding of een vonnis. Het exploot dient als bewijsstuk dat iemand dat gerechtelijk stuk daadwerkelijk ontvangen heeft, waardoor weerlegd kan worden dat de ontvanger er onbekend mee zou zijn. Omdat bij het betekenen ook een kopie van het exploot moet worden overgereikt, is een exploot meestal vooraf uitgewerkt, met uitzondering van de details van het betekenen. Ter plaatse worden dan details ingevuld. Deze kopie is ook de reden waarom veel mensen een exploot associëren met een dwangbevel.
Antoni
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ ja zo zit dat
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar in het exploot staat toch ook in de naam des Konings?
Antoni
5 jaar geleden
Zo precies weet ik het niet.
Amadea
5 jaar geleden
Nee. Het is een deurwaarder of een andere daartoe bevoegde ambtenaar in wiens naam de aanzegging gedaan wordt. Daar staat de Koning geheel buiten.