Wat mag er bij een huiszoeking?

Ik heb ergens gelezen dat je een huiszoeking mag weigeren klopt dit? En wat gebeurt er dan?
En mogen ze bij een huiszoeking alles openen en doorzoeken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
10.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@appelzak, mocht zo'n geval zich bij u voordoen, dan dient u de ambtenaren, nadat zij zich hebben gelegitimeerd en u de machtiging op geldigheid hebt gecontroleerd, geen toestemming te verlenen. U dient hen wel de woning binnen te laten en medewerking te verlenen, indien zij dit wensen, aan het doen van hun werk. Medewerking verlenen betekent niet dat u vrijwillig alle kasten en deuren opent. Maak dus duidelijk dat u hen toelaat omdat de wet dat gebiedt, maar zonder uw toestemming. Als u de politie vrijwillig toestemming geeft je woning te betreden doet u afstand van uw recht op privacy en de inbeslagneming van goederen is in de regel rechtmatig. Als u de politie niet vrijwillig toestemming hebt gegeven uw woning te betreden, zal de rechter moeten onderzoeken of er ten tijde van het binnentreden voldoende verdenking was om een machtiging af te geven.

Antwoorden (3)

Met een huiszoekingsbevel mag men uw huis betreden zonder uw toestemming.
Met dit bevel kunnen ze zoeken/kijken waar men wil.
U kunt wel om het bevel vragen om aan u te tonen. Indien men zo'n bevel bezit, dus is afgegeven, heeft men een gegronde reden om bij u binnen te zoeken.
Toegevoegd op 06 december 2018 22:53: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt, het is duidelijk
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
N.B. Moet wel nog aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zie mijn antwoord @appelzak.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi,
Eigenlijk zeg ik hetzelfde:
Huiszoekingsbevel, vraag hiernaar om te zien of het is afgegeven, is dit aantoonbaar: ja ze mogen.
Komen heel graag heel vroeg in de ochtend, zodat ze weten dat je nog in bed ligt. Succes!
Jawel je mag het weigeren
1) zonder bevelschrift
"U hoeft als bewoner van de woning geen toestemming te geven tot deze huiszoeking, het is een dwangmaatregel."

2) er moet toestemming/opdracht gegeven zijn aan een officier van de gerechtelijke politie.
"U heeft als verdachte het recht om aanwezig te zijn bij de huiszoeking in de woning van een derde en bij de huiszoeking in uw eigen woning. Als u zelf niet aanwezig kan zijn, kan u altijd een persoon in uw plaats sturen."

3) inbeslagname
"De huiszoeking kan gebeuren op de plaats van het misdrijf, in de woning van de verdachte en op alle andere plaatsen waarvan de onderzoeksrechter vermoed dat er voorwerpen zijn verstopt die bijdragen tot het ontdekken van de waarheid. Op al deze plaatsen kan de onderzoeksrechter ook overgaan tot inbeslagname."

4) wanneer
"De huiszoeking mag NIET plaatsvinden voor vijf uur ’s morgens en na negen uur ’s avonds. Als het onderzoek voor negen uur ’s avonds begonnen is mag het WEL voortduren tot na negen uur.

Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij een nachtelijke huiszoeking wel mag. Dit is als de wet dit bepaalt, bij betrapping op heterdaad, met toestemming van de bewoner, als er een oproep is uit de woning of in geval van brand of overstroming."
-----
Conclusie: Voor 05.00 's morgens en na 21.00 uur 's avonds of 's nachts langs komen met een standaard huiszoekingsbevel is niet voldoende. Daarvoor gelden weer andere regels (zie hier boven)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat gebeurt er dan als je dit weigert?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@appelzak
Dan zal men dwingend optreden.
Lees: men zal je simpelweg opzij duwen, of wanneer je de zaak gebarricadeerd hebt kan in het uiterste geval zelfs geweld gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste,
Je kunt NIET weigeren.
Eigenlijk vertelt dit verhaal waar de huiszoeking aan moet voldoen.
Als ze een aantoonbaar huiszoekingsbevel hebben, werk aub mee.
Anders stel jij je ook al verdacht op.
Ze kunnen je dan ook in de boeien gooien.
Nogmaals Succes!
ronron1212
5 jaar geleden
Het is de politie in beginsel niet toegestaan om een woning te betreden in de nachtelijke uren van 0.00u tot 6.00u (artikel 7 lid 1 Awbi). De enige uitzondering hierop is wanneer dit dringend noodzakelijk is, en ook specifiek in de machtiging is opgenomen dat ook op die tijden de woning kan worden betreden. In twee gevallen is geen machtiging vereist: indien ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen terstond in de woning moet worden binnengetreden,
of bij wet aan rechters, rechterlijke colleges, leden van het openbaar ministerie, burgemeesters, gerechtsdeurwaarders en belastingdeurwaarders de bevoegdheid is toegekend tot het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner (
tinus1969
5 jaar geleden
@appelzak; weigeren betekent dat de politie 'gepast geweld'' mag en zal gebruiken. Maar als de politie zich niet houdt aan genoemde eisen is de huiszoeking ongeldig en mogen de resultaten niet bij een rechtszaak worden gebruikt. Overigens; de link hierboven verwijst naar de Belgische situatie, de Nederlandse kan anders zijn.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 https://strafrechtelijk-beslag.nl/machtiging-tot-binnentreden-woning-huiszoekingsbevel/
Inekez1
5 jaar geleden
Het knip-en-plakwerk i.c.m. eigen tekst maakt het heel verwarrend. Jawel je mag het weigeren
1) zonder bevelschrift
"U hoeft als bewoner van de woning geen toestemming te geven tot deze huiszoeking, het is een dwangmaatregel." Betekent dit citaat uit de bron niet juist dat er - omdat het een dwangmaatregel is - ook zonder toestemming van de bewoner wèl een huiszoeking gedaan mag worden?
"Je hoeft geen toestemming te geven..." wil zeggen dat het geen zin heeft om te weigeren, ze mogen toch wel naar binnen. Nergens in de bron staat dat deze zin betrekking heeft op "zonder bevelschrift". Volgens mij gaat de gehele tekst in de bron over een huiszoeking mèt bevelschrift.
Het ligt er aan op welke grond de woning zonder toestemming van de bewoner betreden moet worden. Gaat het bv op grond van de Opiumwet of wordt er naar kinderporno gezocht of naar een gestolen scooter.
Gaat het om een machtiging voor binnentreding van een woningdoorzoeking of om een machtiging voor zoekend rondkijken. Bij het tonen van de juiste machtiging moet u de bevoegde ambtenaren toelaten. Maak in dat geval steeds duidelijk dat u wel meewerkt, maar geen toestemming geeft. Bijvoorbeeld: “Ik heb gezien dat u bevoegd bent, maar u betreedt mijn woning tegen mijn wil”.
Toestemming verlenen of medewerking verlenen om alles wat los en vast zit te openen, hoeft nooit.
In het strafrecht is zelfs de meest vergaande doorzoeking van een woning alleen toegestaan als er een machtiging tot binnentreden is afgegeven door de advocaat-generaal bij het ressortparket of de officier van justitie.
Bij dringende noodzakelijkheid en indien het optreden van de advocaat-generaal of de officier van justitie niet kan worden afgewacht, komt de bevoegdheid tot het geven van een machtiging toe aan de hulpofficier van Justitie.
Bij de strafrechtelijke doorzoeking (in de volksmond huiszoeking genoemd) dient de doorzoeking met geen of met zo min mogelijk schadeveroorzakend effect plaats te vinden. Het ligt eraan hoeveel tijd aan de doorzoeking besteed kan worden, welke technische middelen ter beschikking staan en waar naar wordt gezocht.
De machtiging doorzoeking van een woning ter inbeslagname dient het doel van de doorzoeking te vermelden. Bij het zoeken naar een gestolen scooter of de aanwezigheid van een hennepkwekerij is het niet de bedoeling keukenlaatjes, kleine kastjes of de laatjes in de slaapkamer te openen met het doel deze te doorzoeken.
Gaat het om een bevel voor zoekend rondkijken dan mag ook hier de toetreding van de woning niet worden geweigerd. Zoekend rondkijken betekent met de handen op de rug rondlopend kijken. Er mogen alleen voor de hand liggende voorwerpen in beslag worden genomen. Er mogen geen, al dan niet, afgesloten kastjes of laden worden geopend.
Natuurlijk kán de bewoner in alle gevallen de toetreding weigeren, maar daar schiet hij niets mee op, de ambtenaren komen altijd de woning binnen, is het niet rechtsom, dan wel linksom. Weigeren is zoiets als: ik mag tijdens mijn arrestatie vluchten. Het is zinloos, het doet de zaak geen goed.
In de bronnen kunt u de relevante gegevens nog eens rustig nalezen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Chapeau, in eenvoudig Nederlands wordt het geheel uitgelegd.
Zo snapt iedereen het.