Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vast contract na 3 jaar contracten bepaalde tijd?

Ik heb bij mijn huidige werkgever eerst een contract van 1 jaar en nu een contract van 2 jaar gehad. Ik werk in de bouw. Nu is vandaag mijn contract verlopen en heb niets gehoord. Mag maandag gewoon komen werken. Heb ik nu automatisch een contract voor onbepaalde tijd of mag dat nog een keer verlengd worden? En kan dan dus nog als ik maandag gewoon aan het werk ben of is het dan stilzwijgend overgegaan in een contract voor onbepaalde tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Volgens de wet wordt je contract dan verlengd met maximaal dezelfde periode als je vorig contract. Maar aangezien je al 3 jaar tijdelijke contracten hebt, wordt het een contract voor onbepaalde tijd.

Tenzij je aanstaande maandag weggestuurd wordt van je werk. Dan heb je geen contract meer. Want het vorige is van rechtwege afgelopen en daar is geen opzegging voor nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kun je natuurlijk dit gewoon vandaag even aankaarten. (Of eigenlijk, 2 maanden geleden al) Zodat je nog de gelegenheid hebt om je contract te bespreken. Heb je nieuwe werkzaamheden erbij gehad, of wil je je uren veranderen? Het verlopen van een contract is daar een ideaal moment voor.

Denk dat je beter stilzwijgend je contract kunt later verlopen. Als mensen van je af willen hadden ze dat wel in de gaten gehouden, en ook met een vast contract kun je nog ontslagen worden. Dus als je niets gehoord hebt betekend dat hoogstwaarschijnlijk dat ze je graag willen houden. Een perfecte positie dus voor jou om het nog eens over je contract te hebben.

Maar waarschijnlijk is het daar al te laat voor. Dus ja, als je maandag gewoon aan het werk gaat, en niemand die zegt dat je er niet meer werkt gaat je contract automatisch over naar een vast contract, met verder dezelfde voorwaarden die je voorheen had.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons in de recreate sector cao is die regel veranderd sinds twee jaar en mogen ze 4 keer zo'n verlenging geven binnen de 6 jaar.
je zou de bouw cao moeten raadplegen.
bij google of personeelszaken van je eigen bedrijf bijvoorbeeld
beetje vreemd dat je geen gesprek hebt gehad over n eventuele contractverlenging. vraag het gewoon aan je voorman.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij de CAO een van de wet afwijkende bepaling kent geldt dat maximaal drie maal een contract voor bepaalde tijd kan worden gegeven. Een vierde contract geldt dan voor onbepaalde tijd. Bovendien mogen de contracten voor bepaalde tijd tezamen niet meer dan 36 maanden belopen. In jouw geval geldt dus dat 1 maal 12 maanden en 1 maal 24 maanden totaal 36 maanden oplevert. Indien de werkgever nu niets doet geldt het contract van rechtswege voor onbepaalde tijd. Nogmaals: dit geldt alleen indien de CAO geen afwijkende regel kent!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding