Wat zijn de gevolgen als er een wapen is onderschept dat naar mij is verstuurd?

Beste lezers,
Ik heb onlagst een bestelling geplaats op aliexpress.
Ik zat wat naar leuke spulletjes te kijken en kwam een zakmes tegen die nog al gaaf er uitzag. Ik plaastde de bestelling. Ong. 2.5 weken later ontving ik een brief van PostNL. En kreeg een hartverzakking..
Er stond ongeveer dit in:
Beste heer/mevrouw
Bij controle van u pakket was er een verboden product aangetroffen, de douane heeft dit onderschept en vernietigd.
De verboden product valt onder de WWM(Wet Wapen en Munitie). Wij verzoeken bij online bestellingen beter uit te kijken".
Naja goed, zoals ik zei kreeg ik een hart verzakking.
Ik wist niet dat dit onder de WWM viel omdat ik hem zo kon kopen zonder enige problemen, ook waren er aantal Nederlandse review die de zakmes wel had ontvangen. Dus dacht mwah zakmesje kan geen kwaat aangezien aantal NLers het ook had ontvangen.
Los daarvan, ben ik in de stront gezakt en verwacht ik een boete/strafbladje/politie bezoek of een brief?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er staat exact dit in: " bij een fysieke controle van uw zending met herkomst 0 uit buitenland, zijn door de Douane goederen aangetroffent, welke vallen onder de Wet Wapens en Munitie, waarvoor bij invoer beperkende bepalingen gelden.
Bij verder onderzoek is gebleken dat deze goederen niet mogen worden ingevoerd. De goederen zijn door de Douane in beslag genomen.
Om in de toekomst dit soort situatie te voorkomen, is hiet niet verstandig dergelijke goederen niet via deze weg te bestellen.
Ik ga er van uit voldoende te hebben geïnformeerd" Naja, er is een dossier nummer aangemaakt door douane. Verwacht ik nog iets of is dit een waarschuwing brief. Brief kwam van PostNL zelf.

Antwoorden (1)

Ik heb sterk het vermoeden dat het hierbij blijft voor jou. Het loopt dus met een sisser af. Neem de waarschuwing van PostNL wel ter harte.

Bij een verboden zakmes is het de moeite niet waard voor de opsporingsdiensten, om alle opsporingsonderzoeken te doen, om de bewijslast rond te krijgen. Bij een ander wapen zou het een ander verhaal kunnen zijn. Of als jouw adres veelvuldig naar boven komt.
AlphaLimaSierra