Kan iemand uit een west Europees land in Nederland asiel aanvragen?

Ik lees vrijwel dagelijks over 'veiligelanders' (het komt kennelijk zo vaak voor, dat er een woord voor bedacht is) die vanuit veilige landen als Marokko, Albanië en Algerije asiel aanvragen in Nederland. De kranten staan bol van de ellende die deze groep veroorzaakt en het negatieve effect op de mensen die de opvang echt nodig hebben.

Als iedereen maar asiel kan aanvragen en op kosten van de belastingbetaler onderdak en voorzieningen krijgt, staat deze procedure dan bijvoorbeeld ook ter beschikking van bijvoorbeeld een Duitser, een Brit of een Belg? En kan ik als Nederlander gratis onderdak krijgen in Duitsland door daar asiel aan te vragen?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Kan. Is zelfs al eens gebeurd.
https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/algemeen/263315/nederlander-vraagt-asiel-aan-in-belgie.amp
Denk wel dat je aanvraag heel snel afgewezen wordt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het probleem is niet nieuw maar de laatste jaren zijn de aantallen steeds groter.
https://www.ad.nl/binnenland/teleurgestelde-belg-vraagt-asiel-aan-in-nederland~a77e537f/
https://nos.nl/artikel/2173276-duitse-neo-nazi-81-vraagt-asiel-aan-in-hongarije.html
https://www.nu.nl/algemeen/263315/nederlander-vraagt-asiel-aan-in-belgie.html
Je maakt veel mee bij de I N D

Antwoorden (1)

Dat mensen uit veilige landen asiel aanvragen in Nederland komt allang voor, maar de laatste jaren steeds vaker.
In november 2016 bleek dat veel asielaanvragen uit veilige landen binnenkwamen. Denk aan Marokkanen, Algerijnen, Albaniërs. Dat is iets afgenomen – nu is er een piek van Oost-Europeanen: vooral Georgiërs, soms Armeniërs.
Asielaanvragers uit een veilig land, de door justitie genoemde veiligelanders, zijn vrijwel kansloos. Maar wel moet de hele procedure worden doorlopen.
Sinds die eerste signalering twee jaar geleden, zijn in Noord-Nederland 205 rechtszaken geweest tegen veiligelanders. Een verdachte gaat na aanhouding meestal gelijk in voorarrest, binnen twee weken moet de zaak voorkomen en wordt de zaak snel afgehandeld, tenminste al de tolk op tijd op komt dagen.
Nagegaan wordt of zij dmv een versnelde Dublin-procedure kunnen worden uitgezet. Het Dublin-verdrag bepaalt dat het eerste land waar de asielzoeker aankomt, verantwoordelijk is voor de afhandeling van de asielprocedure.
Narigheid is dat de veiligelanders uit bv Marokko en Algerije, wiens regeringen niets met een Dublin-verdrag van doen hebben, niet door hun regeringen zo maar worden teruggenomen.
De veiligelanders die asiel aanvragen verminderen absoluut het draagvlak voor hen die met een gegronde reden naar Nederland komen.
Gedeeltelijk uit het artikel waaraan het OM te Assen en de strafrechtspecialist Mr. Gerrit Bakke hebben meegewerkt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/21/eerst-vraagt-de-georgier-asiel-dan-steelt-hij-bier-13123512-a1574419
Moet zijn: Mr. Gerrit Bakker
Alle lidstaten, behalve Nederland en Duitsland, maken geen verschil in de opvang tijdens de asielprocedure tussen veiligelanders en asielaanvragers uit andere landen. De meeste asielaanvragers verblijven in AZC’s tijdens hun procedure.
In Nederland verblijven veiligelanders zoveel als mogelijk tijdens hun gehele asielprocedure in de Centrale ontvangstlocatie in Ter Apel - mits zij niet als verdachte in voorarrest moeten worden geplaatst. De COL is niet gelijk aan een AZC, maar een bed-bad-broodopvang en geen medische keuring. Hun aanvragen worden wel met voorrang behandeld.
In Duitsland verblijven veiligelanders in speciale opvanglocaties waar verschillende overheidsdiensten aanwezig zijn.
Toegevoegd op 12 november 2018 21:03: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord JoanDArc, Maar het zou toch van de zotte zijn als ik bijvoorbeeld in Oostenrijk asiel zou kunnen aanvragen en daar lekker op kosten van de bewoners aldaar, een paar maanden rond kan lopen? Maar kennelijk werkt het zo getuige de toegevoegde reactie waarin staat dat een Nederlander asiel heeft aangevraagd in België. Ik hoop echt dat deze gekkigheid zo snel als mogelijk stopt, het ondermijnt de bereidheid om echte vluchtelingen op te vangen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulus811,op kosten van een ander een paar maanden lekker rondhuppelen is geen sprake.
Hier een website van de COL's in Nederland. Mooie plaatjes en mooie woorden geven een vertekend beeld van een leven zonder enig perspectief. Een zelfde vertekend beeld dat zij over het rijke Westen in hun land te zien krijgen. Als je de mensen niet persoonlijk kent, blijft alles een ver-van-je-bedshow. Was het ook voor mij, tot er iemand in 1994 drie kleutertjes, uit Bosnië bleek later, in mijn tuin had gedeponeerd. En later ook nog bij de IND terecht kwam. Dan wordt alles anders.
Veiligelanders die nu asiel vragen moeten terug, daar is geen twijfel over, maar leven in een COL is geen leven in een paradijs op aarde, zoals het hen wordt voorgespiegeld door gewetenloze geldwolven.
https://www.coa.nl/nl/asielopvang
Er valt echt weinig tot niets te lachen in een COL
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
- Maar kennelijk werkt het zo getuige de toegevoegde reactie waarin staat dat een Nederlander asiel heeft aangevraagd in België.-
Wel aangevraagd maar niet gekregen.
De beroepsprocedures leveren meestal geen succes op omdat de rechter geen uitspraak mag doen over de feiten. Hij mag alleen beoordelen of de overheid formeel volgens de regels de juiste beslissing heeft genomen.
Deze persoon is niet gelijk uitgezet met zijn tentje, hij was wat men noemt een dakloze verwarde persoon. Hij moest zijn tentje weer op een legale plaats in Nederland opzetten. Dit soort berichtgeving is meestal stemmingmakerij.