Mogen scholieren met elkaar whatsappen - over schoolzaken?

Volgens de nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (en ook omdat WhatsApp dat wil) moeten scholen met leerlingen communiceren via telefoon of e-mail. Whatsappen is niet toegestaan..
De school gaat er ook van uit dat de leerlingen over schoolzaken met elkaar telefoneren of e-mailen. Maar zijn er consequenties als de leerlingen met elkaar whatsappen over schoolzaken?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Ja, het is niet zo dat het spreken over schoolzaken via Whatsapp niet zo mogen met de nieuwe AVG. Een school mag een whatsappgroep niet als een middel gebruiken om ouders op de hoogte te houden. Sommige ouders en scholieren werden een soort verplicht deel te nemen aan een school/klassen-whatsappgroep om zo geïnformeerd te raken over bepaalde zaken. Dat mag niet. Wat scholieren zelf delen via Whatsapp over school moeten ze zelf weten.

Het ging/gaat er vooral om dat als je met zn allen "gedwongen" wordt in een whatsappgroep te gaan zitten je vanzelf persoonlijke details deelt met elkaar, iets wat je wellicht zelf ook al opgevallen is als je toegevoegd wordt/bent aan wa-groep.
---
Een stel klasgenoten mag dus best een wa-groep starten en dan ook daarin vermelden dat het eerste uur vervalt, maar het mag dus niet meer dat de school dat zelf zo opzet en reguleert via Whatsapp.
Toegevoegd op 27 september 2018 15:33: tekst
LeonardN