Mag ik openbaar Marvel films laten zien?

Ik organiseer een Marvel Marathon in de bieb en ik vroeg me af wat de rechten zijn van openbaar films laten zien, de entree is gratis en ik maak dus geen omzet

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Ja dat mag, maar dan moet je wel eerst een licentie overeen komen, of de plek waar je de film gaat vertonen moet al een licentie hebben met degene die de rechten vertegenwoordigd in Nederland (of Vlaanderen).

https://www.filmservice.nl/filminfo/29221/avengers-infinity-war.htm
https://www.filmservice.nl/downloads/pdf/FS_Tariefblad_Standaard_Primair_2018.pdf

Aangezien dit met maar 1 vertoning op een klein aantal mensen al 1,20 per persoon kost zal je verlies leiden of toch entree moeten gaan vragen.
Als je enorm geluk hebt, heeft de locatie (je bieb) al een licentieovereenkomst met de rechtenvertegenwoordiger en kan je dus even met hun afspreken of dit past in hun overeenkomst.

Waar je ook nog goed op moet passen is dat je niet mag aankondigen als je een standaardlicentie neemt, als je wel wil aankondigen moet je nog weer andere licentie nemen.

https://www.filmservice.nl/standaard-vergunning.htm
Standaardlicentie
De vertoning van videofilms (via Dvd, Blu-ray, Download, Stream of een andere beelddrager) kan op verschillende manieren plaatsvinden. De wijze van vertoning bepaalt de tariefstelling. Voor de standaardtarieven verwijzen wij u naar de tarievenbladen Primair- en Secundair vertonen.

Het vertonen aan groepen is onder te verdelen in primair- en secundair vertonen. Deze begrippen worden hieronder nader verklaard.

LET OP ! Bij een Standaardlicentie mag u niet aankondigen! Indien u wel wenst aan te kondigen, ga dan naar de Pluslicentie.

ONDERWIJSLICENTIE: Indien u als school een Standaardlicentie nodig heeft dient u die aan te vragen via info@filmservice.nl. Klik hier voor de tarieven Onderwijs.

Primair vertonen

Met primair vertonen wordt bedoeld de georganiseerde filmvoorstelling. Er wordt in groepsverband bewust naar gekeken en vaak is het aanvangstijdstip en de titel van de film bij de kijkers bekend. In het algemeen is er bij primair vertonen sprake van een hoge attentiewaarde.
LeonardN
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Welke films vallen onder deze licentie van Filmservice?
LeonardN
5 jaar geleden
Kan je hier vinden:
https://www.filmservice.nl/zoeken