Meerjarige onderdak geven, is dat toegestaan?

Ik weet dat minderjarige onderdak geven is strafbaar. Maar is dat ook bij meerjarige die weggelopen is van zijn ouders is dat dan strafbaar?

Wat zijn de gevolgen als de ouders de politie bellen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Antwoorden (2)

Jazeker, het is een ieder toegestaan om een meerderjarige onderdak te verlenen.
Een meerderjarige bepaalt zelf waar hij/zij verblijft, die hoeft geen verantwoording af te leggen , bij niemand.

Wanneer de ouders ongerust zijn en alarm slaan, is er geen reden voor de politie om te zoeken zoals gebeurt bij kinderen/minderjarigen. Volwassen zijn betekent dat je zelf bepaalt , mag bepalen , wat je doet of niet doet. Tenzij er sprake is van een misdrijf, dan zal de politie onderzoek doen.

Steeds meer jonge mensen blijven langer bij hun ouders wonen en dat betekent wel dat de regels in het ouderlijk huis nagevolgd moeten worden, moeders wil is wet in haar huis. Echter wanneer er niet in harmonie besproken en afgesproken kan worden wat voor redelijke regels er voor een volwassen kind moeten gelden, is het wellicht tijd om het ouderlijk huis te verlaten en op jezelf te gaan wonen. In ruzie leven is voor niemand leuk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een minderjarige onderdak geven kan strafbaar zijn op basis van 'onttrekking aan het ouderlijk gezag''. Maar een meerderjarige staat niet onder ouderlijk gezag -dat is het hele punt van meerderjarig zijn.
tinus1969