is bij een faillissement de curator preferent, meer preferent dan bijv de fiscus?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee.
Preferente schuldeisers zijn het UWV, de Belastingdienst en werknemers met een loonvordering van voor het uitspreken van het faillissement. Deze schuldeisers krijgen hun vorderingen voldaan voor de concurrente schuldeisers. Ook wordt er wel gesproken van feitelijk preferente schuldeisers. Hieronder vallen schuldeisers met het recht van reclame, het recht van verrekening en schuldeisers met een eigendomsvoorbehoud. Ook het eigendomsvoorbehoud kan echter door de fiscus genegeerd worden op grond van artikel 22 lid 3 Invorderingswet.
De curator wordt betaald uit het geld dat hij zelf binnenhaalt door het vermogen van het failliete bedrijf of van de failliete persoon te gelde te maken.
De curator ontvangt een vastgesteld salaris op basis van de uren die hij gemaakt heeft. Dit salaris is niet voor elke curator en ook niet in elk faillissement hetzelfde. De hoogte van het salaris is namelijk afhankelijk van de ervaring van de curator en van het bedrag dat een curator in een faillissement heeft binnengehaald.
De curator moet een salarisverzoek bij de rechtbank indienen. De gewerkte uren worden dan door de rechtbank gecontroleerd. Een goede curator brengt alleen maar de tijd in rekening die hij echt heeft moeten besteden om het faillissement zo goed mogelijk af te wikkelen. De rechtbank bepaalt immers of en welke faillissementen een curator krijgt. Een curator die in elk faillissement doorwerkt tot al het geld op is zonder dat dit in het belang is van de schuldeisers, zal snel door de mand vallen. Zo’n curator kan er op rekenen dat hij uiteindelijk helemaal niet meer door de rechtbank zal worden benoemd.
Het komt regelmatig voor dat er in een faillissement geen of onvoldoende geld is om het salaris van de curator te betalen. In dat geval werkt de curator in het betreffende faillissement (bijna) voor niets. Als een curator in een faillissement veel verdient, staan hier dus de nodige faillissementen tegenover staan waarin hij bijna of helemaal voor niets werkt.
SimonV