Is een winkelier ook gebonden aan de prijs als het kaartje verkeerd hangt?

Normaal gesproken moet een winkel het goed verkopen voor de lagere prijs die op het kaartje staat (in vergelijking met de (juiste?) prijs in de kassa). Maar stel dat het niet zozeer de prijs zelf is maar dat er een prijskaartje op zit van een andere artikel, is de winkelier dan ook gehouden om het toch voor die prijs te verkopen?

Dus stel in de showroom is een gordijn waaraan een prijskaartje is vastgeniet met een prijs van 5 euro. Je komt bij de kassa en de prijs is 10 euro. Wat blijkt, het prijskaart wat er op zat vastgemaakt behoorde toe aan een ander gordijn. Nu hebben alle gordijnsoorten een andere vaak onbekende naam en is het geen verwarring van naam met bijv. de hagelslag en de pasta en de daaraan gekoppelde prijskaartjes die ook wel een verkeerd kunnen staan.

Als de klantenservice weigert het te accepteren, omdat het prijskaartje zelf immers goed was en dat het alleen op het verkeerde artikel zat wat zijn dan de mogelijkheden?
En als je het artikel toch gekocht hebt bij de kassa voor die hogere prijs, kun je daar dan later toch nog op terugkomen? Want je hebt het aanbod dan in eerste instantie bij het afrekenen geaccepteerd.....zo lijkt het dan in ieder geval.

Toegevoegd op 28 juli 2018 08:27: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Het (lagere) prijskaartje was goed: het gaf de prijs aan van het gordijn dat jij wilde kopen. Er wordt van jou niet verwacht dat je gordijnexpert bent en kunt weten dat het om een ander gordijn gaat. Je mag ervan uitgaan dat de prijs op de prijssticker klopt. Behalve als het heel duidelijk is dat deze prijs niet kan kloppen. Bijvoorbeeld als de prijs veel hoger of lager is dan wat redelijk is. Eenmaal gekocht, heb je een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten. Je kunt dan later niet meer klagen over de prijs. __________ Als je het gordijn nog niet gekocht hebt en de winkel wil het gordijn niet voor de prijs die op het kaartje staat verkopen, dan kun je het volgende doen. Of dit echt de moeite is, hangt van de hoogte van het bedrag af. Klagen bij verkoper Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper. Je kunt een klacht plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om er zeker van te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee. Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak af in een privébericht (dus niet zichtbaar voor anderen). Schrijf een brief of een e-mail aan de verkoper: geef in de brief aan dat je van mening bent dat er sprake was van een rechtsgeldige koop, omdat je geen reden had om te twijfelen aan de prijs op het prijskaartje. En dat de verkoper het product voor de afgesproken prijs moet leveren. Consumentenbond Neem contact op met de Consumentenbond. Zij kunnen voor je bemiddelen als je lid bent. Geschillencommissie Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. Rechtsbijstandsverzekering Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Rechter Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.

Toegevoegd op 28 juli 2018 08:47: bron
Bronnen:
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/voo...
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-a...

De leverancier is niet verplicht het product voor de prijs op het kaartje te leveren als hij er bij de kassa achter komt dat die prijs onjuist is. Maar wordt er desondanks verkocht, dan geldt "verkocht is verkocht", voor beide partijen. Wanneer de klant aan de kassa te horen krijgt dat de prijs niet klopt, kan de klant zelf beslissen of hij het artikel toch voor de normale prijs wil kopen, of van de koop wil afzien. Op het moment dat de klant heeft betaald, is er een koopovereenkomst tussen klant en verkoper aangegaan. De klant kan later niet meer gaan klagen over de prijs van het artikel. Er wordt dan ook geen geld terug gegeven." Er hoort nog een " voor het tweede tekstblok. Is gekopieerd en geplakt uit de bron.

Toegevoegd op 28 juli 2018 08:58: bron
Bronnen:
https://zakelijk.infonu.nl/detailhandel/99...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100